طالبان سقف برداشت پول از حساب‌های بانکی را افزایش دادند

با اختلال در فعالیت بانک‌ها و هجوم گسترده مردم برای برداشت پول در پی سرنگونی دولت پیشین افغانستان، طالبان برداشت پول از سپرده‌های بانکی را محدود کردند

 صرافی‌های کابل- 2015-WAKIL KOHSAR / AFP

بانک مرکزی افغانستان دوشنبه، ۱۴ فروردین (سوم آوریل)، اعلام کرد که سقف برداشت از حساب‌های بانکی را افزایش داده است.

در اطلاعیه این بانک آمده است که دارندگان حساب‌های انفرادی در بانک‌ها می‌توانند هر هفته تا سقف ۵۰ هزار افغانی یا ۶۰۰ دلار آمریکا، یا ۲۰۰ هزار افغانی یا دو هزار دلار آمریکا در ماه از حساب خود برداشت کنند.

در این اطلاعیه ذکر شده است که «برداشت از حساب‌های شرکتی پنج درصد تعیین شده که در یک ماه حداکثر از ۴۰ هزار دلار آمریکایی بیشتر نشود، در حالی که این رقم پیش‌تر ۲۵ هزار دلار آمریکا بود».

با سرنگونی حکومت افغانستان، اختلال در فعالیت بانک‌ها و هجوم گسترده مردم برای گرفتن پول از حساب‌های خود، حکومت طالبان برداشت پول از سپرده‌های بانکی را محدود کرد. در ماه‌های نخست حکومت طالبان، سقف برداشت از بانک‌ حداکثر حدود ۲۰۰ دلار در هفته بود و سپس به ۳۰ هزار افغانی یا ۴۰۰ دلار افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی که اینک در کنترل طالبان است، اعلام کرده است که کسانی که پس از آغاز حکومت این گروه به حساب‌های بانکی خود‌ پول واریز کرده‌اند، می‌توانند تمام موجودی حساب خود را یکجا برداشت کنند یا به حساب دیگری انتقال دهند، و هشدار داده است که «در صورت تخطی بانک‌ها و نمایندگی بانک‌های خارجی و یا دریافت شکایت مستند مشتریان، با متخلفین برخورد اصولی صورت خواهد گرفت».

پول‌های کسانی که با سرنگونی حکومت پیشین، افغانستان را ترک کرده‌اند، در حساب‌های آنان باقی مانده و در خارج از کشور از هیچ راهی به دارایی بانکی خود دسترسی ندارند، و از ترس طالبان نیز نمی‌توانند به کشور برگردند.

فیصل شیرزاد، از پناهجویان افغان در ایالات متحده آمریکا است که در روزهای نخست پس از سقوط کابل به ‌دست طالبان، با هواپیمای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شد. او به ایندیپندنت فارسی گفت که حدود ۳۰۰ هزار افغانی در حساب بانکی خود در افغانستان دارد، اما از هیچ راهی نمی‌تواند پولش را از بانک دریافت کند. 

او افزود: «به آمریکا آمدم و مشخص نیست که چند سال بعد دوباره به افغانستان بروم و فکر می‌کنم که پول‌های من در بانک خواهد سوخت. بانکداری آنلاین در افغانستان رشد نکرده و به همین دلیل، راهی برای دسترسی به پول‌هایم نیست.»

محدودیت دسترسی به حساب‌های بانکی مشتریان بانک‌ها در افغانستان، باعث شده است که اعتماد مردم به نظام بانکی به پایین‌ترین سطح کاهش یابد. در دوران حکومت طالبان، بسیاری از شهروندان از پس‌انداز یا نقل‌و‌انتقال پول‌ در حساب‌های بانکی خودداری می‌کنند و صرافی‌ها را به بانک ترجیح می‌دهند.

بیشتر از اقتصاد