کمک‌های آمریکا به افغانستان پس‌از سرنگونی حکومت جمهوری به ۱.۱میلیارد دلار رسید

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) اعلام کرد واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین کشور کمک‌کننده به افغانستان باقی مانده است

بانک مرکزی افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک بسته کمک نقدی ۴۰میلیون دلاری به این کشور رسیده است- LILLIAN SUWANRUMPHA/ AFP

 

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) روز سه‌شنبه، نهم آذرماه (۲۹ نوامبر) اعلام کرد که واشنگتن پس از سرنگونی حکومت افغانستان ۱.۱ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

سی‌گار در توییتی نوشت که واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین کشور کمک‌کننده به افغانستان باقی مانده است و از ماه اوت سال ۲۰۲۱ تاکنون ۸۱۲ میلیون دلار از طریق «یو.اس. اِید» (USAID) و نزدیک به ۳۲۰ میلیون دلار از طریق وزارت خارجه به این کشور کمک کرده است.

سی‌گار نوشت: «این شامل بیش از ۳۲۶.۷ میلیون دلار بودجه اضافی است که در ۲۳ سپتامبر اعلام شد، که شامل نزدیک به ۲۰۸ میلیون دلار ازسوی دفتر کمک‌های بشردوستانه USAID و نزدیک به ۱۱۸.۸ میلیون دلار ازسوی اداره جمعیت، پناهندگان و مهاجرت وزارت خارجه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا که بر افغانستان حاکم بود، در ۱۵ اوت سال گذشته به‌دست طالبان سرنگون شد و واشنگتن پس از دو دهه حضور نظامی در آن کشور، ۳۱ اوت ۲۰۲۱ آن‌جا را ترک کرد.

آمریکا بزرگ‌ترین حامی در بخش نظامی و ملکی (غیرنظامی) افغانستان بود.

همزمان بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک بسته کمک نقدی ۴۰ میلیون دلاری به این کشور رسیده است.

این بانک تاکید کرد که این مقدار پول به‌عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، به یک بانک خصوصی در کابل سپرده شده است.

براساس اطلاعات بانک مرکزی افغانستان، تاکنون ۱۸ بسته ۴۰ میلیون دلاری و بیش‌از ۳۰ بسته‌ی ۳۲ میلیون دلاری به افغانستان رسیده است که به این ترتیب، میزان مجموع کمک‌های نقدی جامعه جهانی پس‌از سرنگونی حکومت افغانستان، به بیش از یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون دلار می‌رسد.

سازمان ملل متحد گفته است که این کمک‌ها در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد.

با سقوط حکومت پیشین افغانستان به‌دست طالبان، فقر و بیکاری افزایش یافته است و میلیون‌ها افغان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

طالبان هم در دوران حاکمیت‌شان پتانسیل لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی و مبارزه با گرسنگی شدید را نداشته‌اند و به همین خاطر با گذشت هر روز، آمار فقر بلند می‌رود.

اقتصاد افغانستان مصرفی است و بخش عمده بودجه حکومت سابق با کمک مالی کشورهای کمک‌کننده تأمین می‌شد و با خروج این کشورها پس از تسلط طالبان، بخش عمده از کمک‌ها متوقف شد.

دولت طالبان را هیچ کشور در سطح جهان به رسمیت نشناخته و کشورها نمی‌خواهند که کمک‌های شان را از آدرس دولت طالبان به مصرف برسانند.

بیشتر از اقتصاد