حمایت مکرون از اتانازی به سبک فرانسوی

بر اساس یک نظرسنجی، ۷۰ درصد پاسخگویان فرانسوی از کمک فعال برای مرگ‌ خودخواسته‌ حمایت می‌کنند

حضور امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه در نشستی با موضوع مرگ خودخواسته (اتانازی)-Aurelien Morissard/Pool via REUTERS

فرانسه احتمالا جدیدترین کشور در اتحادیه اروپا خواهد بود که اتانازی (مرگ خودخواسته) یا کمک به خودکشی را برای افراد مبتلا به بیماری‌های لاعلاج، قانونی خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه پس از انتشار گزارش غیرالزام‌آور کنوانسیون شهروندی درباره پایان دادن به زندگی، متشکل از ۱۸۴ شهروند فرانسوی، گفت که خواستار تصویب قانونی در این ارتباط در مجلس تا پایان تابستان ۲۰۲۳ است اما نگفت که گزینه موردنظر او اتانازی است یا کمک به خودکشی.

در اتانازی، پزشک یا فردی دارای صلاحیت به زندگی بیمار پایان می‌دهد اما در کمک به خودکشی، این خود بیمار است که با دریافت امکانات قانونی، به زندگی‌اش پایان می‌دهد.

مکرون در جمع اعضای این کنوانسیون در کاخ الیزه گفت که قصد دارد در همکاری با نمایندگان مجلس ملی فرانسه و طرف‌های ذی‌نفع «یک مدل فرانسوی برای پایان دادن به زندگی» به تصویب برساند. او گفت که نظر کنوانسیون شهروندی یک «نقطه آغاز» است اما تاکید کرد که دولت لزوما از پیشنهادهای آن‌ها پیروی نخواهد کرد.

در گزارشی که کنوانسیون شهروندی درباره پایان دادن به زندگی روز یکشنبه  ۲ آوریل، منتشر کرد، سه‌چهارم اعضای این کنوانسیون به کمک فعال برای مردن پاسخ آری دادند. با این حال شورای ملی نظام پزشکی فرانسه اعلام کرده که با گزینه اتانازی مخالف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله محدودیت‌هایی که امانوئل مکرون اعلام کرد، می‌توان به لزوم تضمین ابراز آزادانه و روشن، تکرار انتخاب، لاعلاج بودن بیماری روحی و جسمی و همچنین خطر حیاتی بیماری برای فرد اشاره کرد. مکرون افزود: همان‌طور که کنوانسیون شهروندی به‌درستی تاکید کرد، کمک فعال برای پایان دادن به زندگی هرگز نباید به دلیل اجتماعی انجام شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین با هر‌گونه کمک به مرگ خودخواسته برای خردسالان مخالفت کرد.

مبتلایان به بیماری‌های لاعلاج در فرانسه که خواستار پایان دادن به زندگی خودند، تاکنون مجبور بودند به خارج از این کشور از جمله بلژیک، کشور همسایه فرانسه، سفر کنند.

بر اساس قانونی که سال ۲۰۰۵ در فرانسه تصویب شد، اتانازی غیرفعال مانند خودداری از حمایت مصنوعی از حیات یک فرد به عنوان حق‌ مرگ، قانونی شد. قانون سال ۲۰۱۶ هم به پزشکان اجازه می‌دهد اتانازی غیرفعال را با داروهای آرام‌بخش برای فرد بیمار راحت‌تر کنند، اما اتانازی فعال که به موجب آن پزشکان دوزهای کشنده دارو را به مبتلایان به بیماری‌های لاعلاج تزریق می‌کنند یا کمک به خودکشی که بیماران می‌توانند برای اینکه خود اقدام به خودکشی کنند، کمک بگیرند، در فرانسه غیرقانونی است.

تعداد فزاینده‌ای از کشورها در چند دهه اخیر درها را برای کمک به مرگ برای افرادی که خواستار آن‌اند، باز کرده‌اند. هلند اولین کشور جهان است که از اول آوریل ۲۰۰۲، هم اتانازی فعال و هم کمک به خودکشی را برای بیمارانی که فعالانه تصمیم دارند به رنج تحمل‌ناپذیر و بدون چشم‌انداز بهبودشان پایان دهند، قانونی کرد.

بلژیک، لوکزامبورگ و اسپانیا پس از هلند از این روند پیروی کردند. در سوییس هم اگرچه چند دهه‌ است که مجوز کمک به خودکشی بیماران لاعلاج صادر شده، اتانازی ممنوع است.

بر اساس یک نظرسنجی که ژورنال دو دیمانش، روز یکشنبه منتشر کرد و با یک جامعه آماری یک هزار نفری انجام شد، ۷۰ درصد پاسخگویان فرانسوی از کمک فعال برای مرگ‌ حمایت کردند.

کنوانسیون شهروندی برای موضوع‌های مختلف از جمله تغییرات اقلیمی یکی از ابتکارات امانوئل مکرون پس از اعتراض‌های گستره جلیقه‌زردها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. مکرون از زمان انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ با این انتقاد مواجه است که سبک حکومتی شاهانه و از بالا به پایین را اعمال می‌کند. او  تلاش کرده است با شکل دادن به کنوانسیون‌های شهروندی، مشارکت بیشتر شهروندان را جلب کند؛ اقدامی که در کاهش اعتراض‌های گسترده به دولت او تاثیر چندانی نداشته و اعتراض‌ها به اصلاح قانون بازنشستگی همچنان هفته‌ها است که در فرانسه ادامه دارد.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.

بیشتر از جهان