«مرگ خودخواسته» در اتریش اجرایی می‌شود

کمک به خودکشی برای افرادی انجام می‌شود که کمیسیون پزشکی شرایط ویژه آنها را تایید کرده باشد

انجام مرگ خودخواسته شرایط ویژه‌ای دارد و قرار است بر آن نظارت شود - healthline

قانونی که اجازه کمک به خودکشی را می‌دهد، در اتریش اجرایی شد. 

به گزارش بی‌بی‌سی، پارلمان اتریش، این قانون جدید را در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و پس از حکم دادگاه قانون اساسی در مورد این موضوع تصویب کرد و از سال جدید میلادی اجرایی می‌شود.

از روز شنبه، اول ژانویه ۲۰۲۲ بزرگ‌سالانی که بیماری لاعلاج یا شرایط ناتوان‌کننده دائمی دارند، می‌توانند مرگ خودخواسته (کمک به خودکشی) را انتخاب کنند.

انجام مرگ خودخواسته شرایط ویژه‌ای دارد و قرار است بر آن نظارت شود؛ به‌این‌ترتیب که وضعیت فرد داوطلب را دو پزشک - که یکی از آن‌ها باید متخصص طب تسکینی باشد - ارزیابی می‌کنند. 

دولت اتریش بودجه‌ای را برای توسعه مراقبت‌های درمانی و تسکینی تخصیص داده است تا اطمینان حاصل شود که گزینه‌های دیگر پیش روی داوطلبان مرگ خودخواسته قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمک به خودکشی که در آن به کسی ابزاری برای پایان دادن به زندگی خود داده می‌شود، موافقان و مخالفانی دارد. موافقان آن را نوعی «مرگ در آرامش» می‌دانند و مخالفان اغلب با دلایل مذهبی با این نوع مرگ مخالف‌اند. برخی دیگر هم معتقدند با این روش، درمان بیمار از سوی پزشک جدی گرفته نمی‌شود و جلوی پیشرفت علم پزشکی گرفته خواهد شد.

بحث درباره قانونی شدن مرگ خودخواسته در کشورهای مختلف جریان دارد. مرگ خودخواسته در کشور سوئیس قانونی است و تقریبا ۱۳۰۰ نفر در سال گذشته آن را برگزیده‌اند. در این کشور امکان اتانازی حتی برای افراد خارجی نیز وجود دارد.

در ماه دسامبر از دستگاه خودکشی سوئیسی رونمایی شد که با پلک زدن کار می‌کند. به گفته مخترع کپسولی که شبیه تابوت است و به سرنشینش اجازه می‌دهد خودش را بکشد، این ماشین مراحل بررسی قانونی در سوئیس را طی کرده است. این فرایند کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و مرگ در اثر کاهش اکسیژن و دی‌اکسید کربن خون اتفاق می‌افتد که به فرد این فرصت را می‌دهد که مرگی نسبتا آرام و بی‌درد داشته باشد.

ساخت چنین دستگاهی اعتراض‌های زیادی را به‌ویژه از سوی کلیسا به همراه داشته است. آن‌ها می‌گویند چنین کاری خودکشی را باشکوه جلوه می‌دهد، ضمن اینکه ممکن است از مرزهای مرگ خودخواسته به دلایل پزشکی و با نظارت مسئولان قانونی فراتر برود.

بیشتر از جهان