سویه تاریک قانون اتانازی در کانادا

برخی ناظران می‌گویند قانون اتانازی، یا مرگ خودخواسته، به‌حاشیه راندن و حذف فقرا و طبقات فرودست اقتصادی را به‌همراه می‌آورد

پزشکان در جریان اجرای اتانازی، یا مرگ خودخواسته، پس از رضایت فرد بیمار با تزریق دارو به زندگی او پایان می‌دهند- Canva

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی به بررسی قانون مربوط به اُتانازی یا مرگ خودخواسته در کانادا و همچنین شیوه اجرای آن در این کشور پرداخت. کانادا، بر اساس داده‌های منتشر شده در این گزارش، سهل‌گیرانه‌ترین قوانین مربوط به اتانازی را دارد و روش اجرای آن در این کشور با حساسیت‌های لازم همراه نیست.

به‌عنوان مثال نویسنده گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به پرونده شخصی به‌نام الن نیکلاس اشاره می‌کند که تنها دلیلش برای انجام اتانازی، از دست دادن شنوایی‌اش بود. بر اساس گفته‌های خانواده نیکلاس، مشکل شنوایی الن به‌اندازه‌ای نبود که زندگی‌اش را مختل کند و زمینه رنج کشیدن او را فراهم آورد. آنها همچنین تاکید می‌کنند که هرچند الن داروهایش را مصرف نمی‌کرد و سمعک نمی‌گذاشت اما مقام‌های مربوطه تقاضای الن را قبول کردند و زندگی‌اش را، به‌خواست خودش، از او گرفتند.

با این‌حال برخی کارشناس‌ها بر این باورند که کانادا به افرادی که ناتوانی‌های شدید دارند به‌راحتی اجازه می‌دهد تا به زندگی خود پایان دهند، ولو اگر مشکلات این افراد به‌اندازه‌ای حاد نباشد که زندگی را، به‌صورت غیرقابل تحملی، برای‌شان دشوار کرده باشد. از این‌رو مدافعان حقوق بشر در کانادا استدلال می‌کنند رویه موجود باعث «بی‌ارزش شدن زندگی افراد کم‌توان» می‌شود و پزشک‌ها و کارمندهای حوزه بهداشت و درمان را وا می‌دارد تا چنین پیشنهادی را به افراد کم‌توان بدهند.

قرار است سال آینده دولت کانادا محدودیت‌های دسترسی به اتانازی را آسان‌تر کند و منتقدهای این سیاست می‌گویند چنین تصمیمی به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز دارد – استدلال اصلی این گروه این است که دسترسی آسان به اتانازی می‌تواند برخی افراد دارای معلولیت را، که از حمایت‌های دولتی بی‌بهره‌اند، به فکر پایان دادن به زندگی‌شان بیاندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما انتقاد به قانون اتانازی در کانادا تنها به مدافعان حقوق بشر کانادایی محدود نمی‌شود و سازمان ملل متحد نیز نسبت به این موضوع واکنش منفی داشته است. سال گذشته ۳ تن از کارشناس‌های حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند که قانون اتانازی در کانادا به‌نوعی ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر به‌حساب می‌آید. به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کارشناس‌ها تاکید کرده‌اند که قانون مورد نظر، «تاثیرهایی تبعیض‌‌آمیز» بر زندگی افرادی دارد که دارای معلولیت‌اند.

تیم استینتون، مدیر موسسه «شهروندان و دسترسی به فرصت‌های برابر» در دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید قانون اتانازی در کانادا، پس از اقدامات حکومت آلمان نازی علیه افراد دارای معلولیت، «بزرگ‌ترین تهدید» برای این گروه اجتماعی محسوب می‌شود. به‌این ترتیب برخی از ناظران اجتماعی، از جمله پاپ فرانسیس (رهبر کاتولیک‌های جهان)، در حال حاضر از «جنبه‌های تاریک قانون اتانازی در کانادا» سخن می‌گویند که می‌تواند زمینه به حاشیه راندن و حذف فقرا و طبقات فرودست اقتصادی ساکن این کشور را فراهم آورد.

پزشکان در جریان اجرای اتانازی، یا مرگ خودخواسته، پس از رضایت فرد بیمار با تزریق مواد مخدر به زندگی او پایان می‌دهند. این قانون در حال حاضر در کشورهای بلژیک، کانادا، کلمبیا، لوکزامبورگ، هلند، نیوزلند، اسپانیا و چند ایالتِ استرالیا وجود دارد.

بیشتر از جهان