پتری اورپو، نخست‌وزیر آینده فنلاند، کیست؟

حزب ائتلاف ملی قرار است دولتی ائتلافی را رهبری کند

پتری اورپو از سال ۲۰۰۷ نماینده مجلس بود و در سال ۲۰۱۶ رهبر حزب ائتلاف ملی شد- AFP

پتری اورپو [سیاستمدار] محافظه‌کار در انتخاباتی شانه‌به‌شانه، مدعی پیروزی شد و سانا مارین، نخست‌وزیر [فعلی فنلاند] را از به دست گرفتن سکان دولت برای دومین دوره باز داشت.

حزب راست میانه ائتلاف ملی او شامگاه یکشنبه با حدود ۹۹.۴ درصد آرای شمارش‌شده در روز یکشنبه مدعی پیروزی شد و با به دست آوردن ۲۰.۷ درصد آرا در صدر قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود ۲۰.۱ درصد آرا نیز به حزب عوام‌گرا و «ملت اول» (ملت فنلاند را برتر از همه گزینه‌ها دانستن) این کشور به نام فینز تعلق گرفته باشد. پیش‌بینی شده بود اس‌دی‌پی، حزب مارین، ۱۹.۹ درصد آرا را به دست آورد.

مارین در سخنرانی پذیرش شکست، به برندگان انتخابات تبریک گفت اما از افزایش سهم آرای حزب خود و شمار نمایندگان پیش‌بینی‌شده آن در مجلس ابراز خوشحالی کرد.

او به هوادارانش در هلسینکی گفت: «واقعا دستاورد خوبی است؛ حتی اگر امروز من اول نشدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نخست‌وزیر جدید کیست؟

پتری اورپو از سال ۲۰۰۷ نماینده مجلس بود و در سال ۲۰۱۶، رهبر حزب ائتلاف ملی شد. او پس از رقابت با آلکساندر استوب، رهبر قبلی حزب و نخست‌وزیر پیشین، به این مقام دست یافت.

این مرد ۵۳ ساله که سال ۱۹۶۹ در روستایی در جنوب‌غربی فنلاند به دنیا آمد، دارای مدرک دانشگاهی در رشته علوم سیاسی است.

اورپو که مذاکره‌کننده‌‌ای قوی به شمار می‌آید، چندین پست دولتی داشته است؛ از جمله وزیر کشاورزی و جنگلداری از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، وزیر کشور از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ و وزیر اقتصاد از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹.

او در دوران تصدی وزارت کشور، از سوی قسمت اعظم طیف‌های سیاسی فنلاند بابت مدیریت بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ اروپا که طی آن ورود پناهندگان به این کشور منطقه نوردیک ۱۰ برابر شد، ستایش شد.

او که خود را محافظه‌کار مالی می‌نامد، قصد دارد مزایای بیکاری و سایر برنامه‌های رفاهی را کاهش دهد تا کسری بودجه دولت را کم کند و برای کاهش مالیات به منظور تقویت رشد اقتصادی جا باز شود.

اورپو برای تشکیل دولت پس از انتخابات، گزینه‌های خود از میان احزاب مختلف را محدود نکرده است و [احزاب] رقبای اصلی او برای سمت اصلی حزب سوسیال دمکرات سانا مارین، نخست‌وزیر در حال کنار رفتن از قدرت، و رییکا پورا، رهبر حزب ملی‌گرای فینز، از آن جمله‌اند.

او متاهل و دارای دو فرزند و همچنین افسر ذخیره نیروی دفاع ملی فنلاند است.

انتظار می‌رود مذاکرات تشکیل دولت دشوار باشد و چند هفته طول بکشد.

اورپو گفته که گزینه‌ها را محدود نخواهد کرد و می‌تواند با چپ یا راست افراطی که مارین آن‌ها را «آشکارا نژادپرست» نامیده است، همکاری کند.

حزب ائتلاف ملی اورپو در مورد ریاضت بودجه‌ای با حزب اس‌دی‌پی مارین اختلاف دارد و در مورد مهاجرت، اتحادیه اروپا و خط‌ مشی اقلیمی با حزب فینز درگیری‌هایی داشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان