پارلمان ترکیه با پیوستن فنلاند به ناتو موافقت کرد

ترکیه هنوز با پیوستن سوئد به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی موافقت نکرده است

پارلمان ترکیه در میان کشورهای عضو ناتو، آخرین پارلمانی است که با ورود فنلاند به جمع این سازمان نظامی موافقت می‌کند - AFP

پارلمان ترکیه سرانجام با پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» موافقت کرد. به این ترتیب فنلاند سی‌و‌یکمین کشوری است که به عضویت این سازمان نظامی عظیم درمی‌آید.

پارلمان ترکیه در میان کشورهای عضو ناتو، آخرین پارلمانی است که با ورود فنلاند به جمع این سازمان نظامی موافقت می‌کند. پش از آن و اوایل هفته جاری، پارلمان مجارستان درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو را تایید کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در میانه ماه مارس، با تمجید از «گام‌های مشخص» هلسینکی در آزاد کردن صادرات دفاعی، و «سرکوب» گروه‌هایی که آنکارا آنها را «تروریست» می‌خواند، با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی و با اوج گرفتن تهدید‌های مسکو، فنلاند و سوئد خواستار پیوستن به ناتو شدند. درخواستی که تایید آن نیازمند موافقت تمامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی است. با وجود موافقت ۲۸ عضو دیگر ناتو، سرنوشت این درخواست در هاله‌ای از ابهام بود، و به رای ترکیه و مجارستان گره خورده بود.

در این میان سوئد همچنان بلاتکلیف مانده است. ترکیه به دلیل حمایت سوئد از  گروه‌هایی که آنها را «تروریست» می‌داند، از پیوستن این کشور به ناتو جلوگیری می‌کند. پارلمان مجارستان هم چندان رغبت و شتابی در بررسی درخواست سوئد ندارد و هنوز تاریخی برای آن اعلام نکرده است. این درحالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش‌تر از ترکیه و مجارستان خواسته بود که با درخواست هر دو‌ کشور موافقت کنند.

در همین حال، ترکیه، فنلاند و سوئد سال گذشته پیمانی را به امضا رساندند که هدفش اجرای اقدامات عملی برای «تامین امنیت» سه کشور عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ترکیه از عملکرد سوئد چندان رضایتی نداشته است. از این‌رو در این مدت بارها خواستار آن شد که سوئد باید علیه گروه‌هایی که مورد غضب آنکارا هستند گام‌های بیشتری بردارد. اشاره آنکارا به حامیان حزب «کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) و اعضای شبکه‌ای است که «تدارک » کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به آنها نسبت داده می‌شود. خواست صریح آنکارا از استکهلم تحویل ده‌ها تن از فعالان کرد ساکن سوئد به ترکیه است. سوئد این شرط را قابل قبول نمی‌داند و تاکنون حاضر به پذیرش خواست آنکارا نشده است.

گفت‌وگوها در این مدت بین سوئد و ترکیه پیشرفت چندانی نداشته است. مناقشات بین دو کشور، عمدتا بر سر «تظاهرات حامیان کرد‌ها» در خیابان‌های استکهلم، در کندی این روند موثر بوده است.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا با استقبال از موافقت ترکیه با عضویت فنلاند در ناتو، اظهار امیدواری کرده که چنین تصمیمی برای سوئد هم گرفته شود. فنلاند نیز با حمایت از پیوستن سوئد به ناتو امیدوار است که آخرین مانع موجود در این زمینه برداشته شود.
با پیوستن فنلاند به ناتو، عملا مسیر هلسینکی در حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه هموار خواهد شد.

در همین حال، روسیه که مخالف گسترش ناتوست، به تازگی یک‌بار دیگر تهدید کرد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، دو کشور به «اهدافی مشروع» برای اقدامات «تلافی‌جویانه» تبدیل خواهند شد.

سفیر روسیه در استکهلم می‌گوید با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، مرز روسیه با این سازمان نظامی به «تقریبا دو برابر» افزایش خواهد یافت. او به سوئد هشدار داد راهی که این کشور می‌رود به «پرتگاه» منتهی می‌شود.

بیشتر از جهان