پارلمان مجارستان از عضویت فنلاند در ناتو حمایت کرد

لایحه عضویت فنلاند در ناتو با ۱۸۲ رای موافق و شش رای مخالف، در پارلمان مجارستان به تصویب رسید

رای گیری نمایندگان پارلمان مجارستان در مورد الحاق فنلاند به ناتو- Attila KISBENEDEK / AFP 

پارلمان مجارستان دوشنبه، ۲۷ مارس (هفتم فروردین)، لايحه‌ای را تصويب کرد که به فنلاند اجازه می‌دهد به محض موافقت تمام ۳۰ عضو ناتو با درخواست این کشور، به این اتحادیه نظامی بپيوندد. این تصمیم، به ماه‌ها خودداری حزب حاکم فيدز از پذیرش این درخواست پايان داد. لایحه عضویت فنلاند در ناتو با ۱۸۲ رای موافق و شش رای مخالف، در پارلمان مجارستان به تصویب رسید.

فنلاند و سوئد سال گذشته در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، خواستار پیوستن به اتحادیه نظامی و فراآتلانتیکی ناتو شدند، اما این درخواست با مخالفت ترکیه و مجارستان روبه‌رو شد.

به گزارش رویترز، اگرچه پیشنهاد عضویت فنلاند در پارلمان مجارستان  تصویب شد، لایحه تصویب عضویت سوئد هنوز معطل مانده است.

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه، هفته گذشته گفت که پارلمان ترکيه نيز روند تصويب لایحه عضویت فنلاند در ناتو را آغاز خواهد کرد، اما تصویب پیشنهاد عضویت سوئد را به تعویق خواهد انداخت. رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید تا زمانی که سوئد میزبان رهبران و اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (‌پ‌‌ک‌ک) است، آنکارا با الحاق سوئد به ناتو موافقت نخواهد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته است که از ترکیه و مجارستان خواسته بود که درخواست‌های فنلاند و سوئد را همزمان تصویب کنند.

رای‌گيری در مورد پيشنهاد عضویت سوئد در ناتو هنوز در بوداپست، پایتخت مجارستان، برنامه‌ريزی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستیار ارشد سیاسی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، یکشنبه در توییتر نوشت: «دولت از عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کند و اکنون وظیفه تصمیم‌گیری بر دوش پارلمان است.»

برخی از نمایندگان مجلس مجارستان شکایت دارند که به گفته آنان، مقام‌های دولتی سوئد عادت کرده‌اند که مدام وضعیت دموکراسی را در مجارستان زیر سوال ببرند و در نتیجه، به رای‌دهندگان مجارستان، نمایندگان مجلس و کل کشور توهین کرده‌اند. 

قانونگذاران حزب فیدز معمولا طبق سیاست‌های دولت ویکتور اوربان عمل می‌کنند، زیرا او سلطه خود را بر حزب مستحکم کرده است. مجارستان در حال حاضر در حال گفت‌وگو با کميسيون اروپا است که به دليل نگرانی از نقض حقوق دمکراتيک در مجارستان و فساد در نهادهای دولتی آن، پرداخت کمک‌های حياتی اتحاديه اروپا را به اين کشور متوقف کرده است. اوربان این اتهام‌ها را تکذیب می‌کند.

مجارستان از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، مواضع مبهمی در این باره اتخاذ کرده است. رئیس‌دفتر ویکتور اوربان، ۲۳ مارس، (سوم فروردین) گفت که ولادیمیر پوتین در صورت سفر به مجارستان، دستگیر نخواهد شد و از نظر بوداپست، چنین اقدامی هیچگونه وجاهت قانونی ندارد. مجارستان معاهده رم را که دادگاه کیفری‌ بین‌المللی بر مبنای آن تشکیل شد، امضا و تصویب کرده است. این دادگاه هفته گذشته پوتین را به ارتکاب جنایات جنگی در مورد خارج کردن غیرقانونی صدها کودک از اوکراین و انتقال آنان به روسیه متهم، و حکم بازداشت او را صادر کرد. در بیانیه دادگاه بین‌المللی کیفری آمده است که دلایل متقن نشان می‌دهد که پوتین در این موضوع مسئولیت کیفری فردی دارد.

پیش از این مجارستان به مثابه عضو ناتو، مخالفت خود را با ارسال کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین، ابراز کرده بود. اوربان هشدار داده است که اروپا به پای جنگ اوکراین می‌سوزد، و کوشیده است مانع پیوستن اوکراین به ناتو شود.

بیشتر از جهان