وزرای خارجه حکومت ایران و عربستان سعودی در روزهای آتی دیدار می‌کنند

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزیران خارجه عربستان سعودی و ایران «در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور و گام‌های سه‌جانبه بعدی»، بحث و تبادل‌نظر کردند

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران روز ۱۹ اسفند بعد از هفت سال قطع روابط، در پکن به توافق رسیدند که روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند و گفت‌وگوهای تلفنی زرای خارجه دو کشور و برنامه دیدار در روزهای اتی در چارچوب این توافق انجام می‌شود- Saudi Press Agency/ REUTERS

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، خبر داد و اعلام کرد وزیران خارجه دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که در روزهای آینده با یکدیگر دیدار کنند. اما در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی تاکید شده است در این تماس تلفنی، دو طرف «درباره گام‌های بعدی توافق سه‌جانبه» گفت‌وگو کردند.

به گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان یکشنبه، ۱۳ فروردین (دوم آوریل)، در گفت‌وگوی تلفنی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با ابراز خرسندی از «سیر مثبت مناسبات فیمابین»، بر «عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سیاست همسایگی» تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است که وزیران دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی درباره «آخرین وضعیت توافق فی‌مابین و نشست وزرای خارجه دو کشور» بحث و تبادل‌نظر، و «توافق کردند که طی روزهای آتی با یکدیگر دیدار کنند».

این بیانیه می‌افزاید «وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در گفت‌‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، ضمن تاکید بر لزوم ارتباط و دیدار مستمر مسئولان و مقامات دو کشور، روند جاری اقدامات دو کشور را «مثبت و رضایت‌بخش» خوانده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران» گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

بیانیه مذکور تاکید می‌کند در جریان این تماس تلفنی، «در مورد بسیاری از موضوعات مورد علاقه دو کشور و همچنین درباره گام‌های بعدی در پی توافق سه‌جانبه اخیر» بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

وزیر خارجه عربستان سعودی یکشنبه هفته گذشته نیز با همتای ایرانی خود برای برگزاری دیداری دوجانبه در ماه رمضان موافقت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، شنبه، ۱۲ فروردین (یکم آوریل)، حسین امیرعبداللهیان از قرار دیدار «ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای سعودی خود» خبر داد و افزود قرار است «درباره نهایی‌کردن زمان و مکان دیدار» با شاهزاده فیصل بن فرحان گفت‌وگو کند.

امیرعبداللهیان همچنین یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، در آخرین نشست مطبوعاتی خود در  ۱۴۰۱، به روند ازسر‌گیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض اشاره کرد و گفت سه مکان برای برگزاری نشست وزیران خارجه دو طرف پیشنهاد شده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اینک از قرار این دیدار در «روزهای آتی» خبر داده است، اما زمان دقیق و محل گفت‌وگوی وزیران خارجه دو کشور هنوز مشخص نیست.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک در پی حمله دی ۱۳۹۴ به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، سرانجام  ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، پس از برگزاری چند دور مذاکره میان دبیران شورای عالی امنیتی ملی دو کشور و مقام‌های چین، اعلام کردند که بر سر احیای روابط به توافق رسیده‌اند.

پس از حمله‌ دی‌ ۱۳۹۴ به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، ریاض سفیر خود را از تهران فراخواند و تمامی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

با آنکه علی خامنه‌ای در آن زمان گفته بود که «دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت»، جمهوری اسلامی دو سال پیش مذاکرات بر سر احیای روابط را با عربستان سعودی در بغداد و سپس در منامه پی گرفت.

در نهایت، پکن نقش اصلی و موثری در «توافق برای احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی» بر عهده گرفت و ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، توافق دو کشور با میانجیگری چین اعلام، و بیانیه‌‌ سه‌جانبه‌ای‌ با مفاد «احترام به حاکمیت» و «مداخله نکردن در امور داخلی» یکدیگر، در پکن صادر شد.

در این توافقنامه که به امضای علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، و مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی، رسیده است، همچنین ذکر شده است که پیمان همکاری امنیتی ۲۰۰۱ دو کشور دوباره فعال خواهد شد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، پس از اعلام این توافق، در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث گفت که توافق سیاسی با ایران، نتیجه دو سال مذاکره است و عربستان سعودی بر اساس قاعده «حسن همجواری» با ایران به تفاهم رسیده است و برای همه کشورهای منطقه آرزوی تامین منافع و حفظ امنیت دارد.