تماس تلفنی رئیس‌جمهوری چین با ولیعهد عربستان سعودی در مورد روابط با ایران

شی ‌جین‌پینگ اظهار امیدواری کرد دو طرف برمبنای نتایج گفت‌وگو‌ها، روابط خود را پیوسته بهبود دهند

شی ‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین و شاهزاده محمد‌بن‌سلمان آل‌سعود، ولیعهد عربستان سعودی - AFP

شی ‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در تماس تلفنی با شاهزاده محمد‌بن‌سلمان آل‌سعود، ولیعهد عربستان سعودی، از تداوم مذاکرات ریاض و تهران حمایت کرد.

به گزارش رسانه‌‌های دولتی چین،‌ در این گفت‌وگو که روز سه‌شنبه ۸ فروردین انجام شد، شی ‌جین‌پینگ اظهار امیدواری کرد دو طرف برمبنای نتایج گفت‌وگو‌ها، روابط خود را پیوسته بهبود دهند.

مذاکرات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی بر سر احیای روابط طی دو سال گذشته به‌طور پراکنده و بدون چشم‌انداز چندان روشنی ادامه داشت تا اینکه دو کشور در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ (۱۹ اسفند) توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را پس از هفت سال از سر بگیرند و برای بازگشایی سفارتخانه‌ها بازه زمانی دو ماهه تعیین کردند.

دی‌ماه ۱۳۹۴، در پی حمله‌ گروه‌های تندرو در جمهوری اسلامی به کنسولگری عربستان سعودی در مشهد و سفارتخانه این کشور در تهران، ریاض سفیر خود را فرا خواند و روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را قطع کرد. این حملات بلافاصله پس از واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به اعدام شیخ نمر، روحانی مخالف دولت عربستان سعودی، به اتهام «اعمال تروریستی» روی دادند. علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی، آن زمان گفته بود: «دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از واکنش ریاض، برخی کشورهای عربی از جمله بحرین، سودان، امارات و کویت نیز از الگوی عربستان سعودی پیروی کردند؛ برخی سفیر خود را از تهران فراخواندند و برخی نیز سطح روابطشان با جمهوری اسلامی را کاهش دادند. در این میان،‌ پکن که روابط خوبی با تهران و ریاض دارد و از شرکای تجاری مهم دو طرف محسوب می‌شود، در نقش یک میانجی قدرتمند ظاهر شد و به جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، دو کشور قدرتمند در خاورمیانه‌، کمک کرد طی مذاکراتی غیرمنتظره، روابط دیپلماتیک دوجانبه را احیا کنند.

در تازه‌ترین تحولات مرتبط، قرار است شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند. علاوه بر این، پس از دعوت هفته گذشته ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، برای سفر رسمی به ریاض، تهران نیز تصمیم دارد دعوتی مشابه برای پادشاه عربستان ارسال کند. این موضوع را حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با الجزیره مطرح کرد.

از سوی دیگر،‌ در حالی که مذاکرات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در جریان است، شورای همکاری خلیج فارس هفته گذشته در نشست ریاض، با نام بردن از ایران، تداوم مداخله خارجی در امور داخلی یمن و اعزام کارشناسان نظامی و قاچاق سلاح برای شبه‌نظامیان حوثی را محکوم کرد. در مقابل،‌ جمهوری اسلامی اتهام مداخله در امور داخلی یمن را رد و بر لزوم واقع‌گرایی و پیشبرد راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران طولانی یمن تاکید کرد.

با این همه،‌ انتظار می‌رود توافق تهران و ریاض به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود و بسیاری امیدوارند برقراری صلح فوری در یمن و پایان بخشیدن به وضعیت بحرانی این کشور از نخستین ثمرات بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی باشد.

بیشتر از جهان