تغییرات اقلیمی؛ یک شهر ماهیگیری در برزیل غرق می‌شود

یکی از ساکنان این شهر می‌گوید:«نمی‌دانیم خانه‌مان دقیقا کی فرو می‌ریزد، اما می‌دانیم که بالاخره نوبتش خواهد رسید»

آتافونا شهر کوچکی در استان ریو د ژانیرو در برزیل است که بر کرانه اقیانوس اطلس واقع شده؛ از قریه‌های معمول ماهیگیری که در این کشور بسیار به چشم می خورند. اما این شهر اخیرا تیتر رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است، زیرا از تازه‌ترین نمونه‌های آثار واضح و انکار‌ناپذیر تغییرات اقلیمی است. سامانتا پیرسون، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت ژورنال، شنبه، یکم آوریل (۱۲ فروردین)، در گزارشی به آتافونا پرداخت و یادآوری کرد خط ساحلی آن هر سال حدود پنج متر عقب‌نشینی می‌کند. 

یکی از ساکنان آتافونا به نام سونیا فریرا که ۵۰ سال پیش به این‌ شهر نقل‌مکان کرد، می‌گوید بخش بزرگی از شهر امروز زیر اقیانوس اطلس است. تصاویر ماهواره‌ای گفته او را تایید می‌کنند و نشان می‌دهند که از ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶ حدود ۱۶۷ متر از این شهر ۷۰۰۰ نفری زیر آب رفته است. از سوی دیگر، آب رودخانه پارایبا دو سول که با عبور از این شهر به اقیانوس می‌ریزد، بر اساس سیاست‌های موجود، به سایر شهرها، مزارع و کارخانه‌ها رسانده می‌شود و این‌گونه، رودخانه دارای توان مقاومت در مقابل موج‌های دریا نیست. 

فریرای ۷۸ ساله با خبرنگار به ویرانه‌های خانه‌ای رفته است که روزگاری سه فرزند خود را در آن بزرگ کرد. او می‌گوید: «آدم انگار با دور آهسته ماجرا را تماشا می‌کند. نمی‌دانیم خانه‌مان دقیقا کی فرو می‌ریزد، اما می‌دانیم که بالاخره نوبتش خواهد رسید.»

برزیل با نزدیک به ۷۵۰۰ کیلومتر ساحل که تمام آن بر کرانه اقیانوس اطلس است، شانزدهمین ساحل طولانی جهان را دارد. پژوهشگران زیست‌محیطی می‌گویند بسیاری از جوامع ساحلی خطر محتوم سرنوشت آلتافونه را پیش روی خود دارند. سازمان غیرانتفاعی «کلایمت سنترال» در آمریکا، برزیل را جزو ۱۰ کشوری می‌داند که بیشترین تاثیر را از افزایش سطح دریاها خواهند پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قطب‌های گردشگری مانند ژوآئو پسائو در ساحل شمال شرقی، صاحبان هتل‌ها مدت‌ها است به دولت التماس می‌کنند که در برابر موج‌هایی که هر روز بلندتر می‌شوند، صخره‌های مصنوعی بسازد. به گفته پژوهشگران، افزایش سطح دریا و بارندگی شدید، از دلایل سیل‌های شدید ماه فوریه در ایالت سائوپائولو بود که به کشته شدن بیش از ۶۰ نفر و بی‌خانمان شدن هزاران نفر منجر شد.  

به‌گفته سازمان ملل متحد، دلیل افزایش سطح دریاها در سراسر دنیا، آب شدن یخ‌های قطبی با بالا رفتن دما، و گسترش حجم آب است. اما ادوآردو بولهویس، متخصص جغرافیای دریایی در دانشگاه فدرال فلومینسه در ریو، می‌گوید تغییرات اقلیمی همچنین باعث افزایش وقوع طوفان شده و این نیز از دیگر عوامل خرابی‌های آتافونا است. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در فوریه سال جاری میلادی برای نخستین بار جلسه‌ای در مورد افزایش سطح دریاها برگزار کرد و در مورد عواقب متعدد جهانی آن، از مهاجرت وسیع تا تخاصم بر سر دسترسی به آب و زمین، هشدار داد؛ آتافونا نمونه مسلمی از خطرات پیش رو است. 

بیشتر از جهان