نگرانی از افزایش آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های آمازون و تکرار ویرانی

پیش‌بینی‌ می‌شود که در دو ماه‌ آینده وضعیت بدتری در انتظار جنگل‌های برزیل است

ماه گذشته  شش هزار و۸۰۳ آتش‌سوزی ثبت در برزیل ثبت شده که سال گذشته در همین ماه شش هزارو ۳۱۸ عدد بود.- Carl DE SOUZA / AFP

مرکزملی تحقیقات فضایی برزیل گزارش داد که آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار این کشور نسبت به یک سال قبل به شکل تکان‌دهنده‌‌ای ۲۸ درصد افزایش یافته است.

این مرکز گفت ماه گذشته تعداد شش هزار و۸۰۳ آتش‌سوزی ثبت کرده است که سال گذشته در همین ماه شش هزارو ۳۱۸ عدد بود.

این افزایش گسترده آتش‌سوزی، از «آتش‌سوزی‌های همیشگی و فصلی» این منطقه که از ماه اوت آغاز می‌شود، پیشی گرفته است و این نگرانی را به وجود آورده است که احتمال دارد برزیل دوباره آتش‌سوزی اوت سال گذشته را تکرار کند که با توجه به آمار ثبت‌شده در این مرکز، ۳۰ هزار و ۹۰۰ آتش سوزی رخ داد و نشان داد که بالاترین میزان آتش‌سوزی در این ماه در طول ۱۲ سال گذشته بوده است.

بنابر تحلیل و بررسی گروه طرفداران صلح سبز در برزیل بیش از ۱۰۰۰ آتش سوزی در۳۰ ژوئیه گزارش شده است که بالاترین شمار آتش‌سوزی در یک روز از سال ۲۰۰۵ تا به حال بوده است.

آنه النکار مدیر علمی مرکز تحقیقات محیط زیست آمازون به خبرگزاری رویترز گفت: «این علامت وحشتناکی است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که ماه اوت ماه سختی خواهد بود و سپتامبر از آن هم بدتر می‌شود.»


این افزایش سریع آتش‌سوزی، با نگرانی‌های داخلی و بین‌المللی درباره رئیس جمهور جناح راست ژائیر بولسونارو همراه است که خواستار پاکسازی زمین‌های آمازون برای توسعه اقتصادی شده است.
حامیان محیط زیست آقای بولسونارو را به دلیل ترغیب چوب‌بر‌های غیر قانونی، معدن‌چی‌ها و محتکران زمین که جنگل را به منظور رسیدن به چشم‌انداز توسعه او در منطقه ویران می‌کنند، مورد سرزنش قرار می‌دهند.

آقای بولسونارو گفته است که برنامه او برای ارائه معدن‌کاری و کشاورزی در مناطق محافظت‌شده راهی برای از بین بردن فقر در این منطقه است. دولت در تاریخ ۱۶ژوئیه برافروختن آتش در زمین‌های مرطوب پنتانال و جنگل‌های آمازون را به مدت چهار ماه ممنوع کرد. آقای بولسونارو همچنین در ماه مه دستور همکاری ارتش را با فعالان محیط زیستی در آمازون صادر کرد.

اما کارشناسان گفتند که شمار آتش‌سوزی‌ها نشان می‌دهد که واکنش‌های دولت کارساز نبوده است و همچنین به این نکته اشاره کردند که احتمال دارد فصل خشک سال جاری موجب آتش‌سوزی‌هایی بیشتر از سال قبل باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


کارلوس نوبره محقق مرکز مطالعات پیشرفته در دانشگاه ایالتی سائوپائولو اظهار داشت که شاخص جنگل‌زدایی سال جاری تا ماه ژوئیه در مقایسه با دو سال قبل همچنان بالاست. او گفت: «با توجه به داده‌ها تا آخر ماه ژوئیه می‌توانیم نتیجه بگیریم که اثر بخشی فعالیت‌های دولت در کاهش آتش‌سوزی و جنگل‌زدایی، پایین است.»

کارلوس ریتل، همکار ارشد در موسسه مطالعات پایداری پیشرفته در آلمان، به آسوشیتدپرس گفت که روند موجود در آمازون نگران‌کننده است. او گفت: «احتمال می‌رود که امسال به نسبت ۲۰۱۹ سال خشک‌تری باشد و همین موضوع انتشار آتش را تسهیل می‌کند.»

سازمان غیردولتی حفاظت منابع طبیعی آمازون به رویترز گفت این کشور تا ۳۰ ژوئیه، ۶۲ آتش‌سوزی بزرگ را ردیابی کرده است.

مت فاینر که رهبر طرح ردیابی آتش‌سوزی در این سازمان غیردولتی است، گفت: «بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها پس از ۱۵ ژوئیه و بعد از تصویب قانون ممنوعیت روشن کردن آتش رخ داده که نشان می‌دهد که این طرح به طور کامل پیگیری نشده است.»
آقای فاینر گفت، اکثر قریب به اتفاق آتش‌سوزی‌های بزرگ (که در آن سطح بالای ذرات معلق در دود، حاوی مقادیر زیاد توده‌های زیستی سوزان است) در مناطق اخیراً جنگل‌زدایی‌شده رخ داده است و هیچ موردی در جنگل‌های بکر یافت نشده است.

خطاکاران معمولا قبل از برافروختن آتش الوارهای گرانبها را از جنگل خارج می‌کنند تا بر بازدهی زمین برای کشاورزی و مزرعه‌داری بیافزایند.

آتش‌سوزی‌های طبیعی در آمازون بسیار نادر است.

جنگل‌زدایی در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۱۱ سال گذشته بوده است و در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ هم ۲۵ درصد افزایش داشته است.

اوایل این ماه دانشمندان ناسا اعلام کرند افزایش دمای هوا در سطح اقیانوس اطلس شمالی در منطقه گرمسیری در سال ۲۰۲۰ رطوبت آمازون جنوبی را از بین خواهد برد.

ناسا در تارنمای خود گفت: «در نتیجه منطقه آمازون جنوبی خشک و قابل اشتعال خواهد شد و آتش‌های ایجاد شده به دست انسان که برای کشاورزی و پاکسازی زمین به کار می‌رود مستعد این است که از کنترل خارج شده و گسترش یابد.»

گزارشات بیشتر در آژانس‌های خبری موجود است.

© The Independent

بیشتر از جهان