استعفای فتح‌الله‌زاده پس از قطعی‌شدن حذف استقلال

حق پخش واقعی مسابقات یا درآمد بلیت‌فروشی را به حساب باشگاه‌ها واریز نمی‌کنند، مدیران را خودشان انتخاب می‌کنند، یک ریال هم بودجه نمی‌دهند اما در زمان فجایع و ناکامی‌ها پنهان می‌شوند

هواداران غمگین تیم استقلال تهران - تسنیم

علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران، پس از مسجل شدن حذف دوباره تیم استقلال تهران از لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۳ به‌دلیل انباشت بدهی‌های مالی داخلی و خارجی، ظهر روز شنبه ۱۲ فروردین، از سمت خود استعفا کرد.

او در استعفای اینستاگرامی‌اش، خطاب به وزیر ورزش ایران نوشت: «متاسفانه به‌دلیل کتمان حقایق که توسط مدیریت محترم سازمان خصوصی‌سازی نیز تایید شد، با بدهی‌های غیرقابل باور و کمرشکن روبرو شدیم. متاسفانه در این میدان تنها ماندم، می‌روم، شاید مدیر بعدی خودی باشد و به استقلال مظلوم کمک شود.»

غم‌نامه‌ای که به نظر می‌رسد تنها برای فرار از موج حمله‌ها و انتقادهای هوادران و اعضای تیم استقلال تهران به عملکرد او نوشته شده است، زیرا پرداخت بدهی ۳ میلیون دلاری آندره‌آ استراماچونی، از اصلی‌ترین وعده‌های فتح‌الله‌زاده در زمان جانشینی‌اش به‌جای مصطفی آجرلو بود و او همچنین از برنامه‌هایی بلندپروازانه و رویایی مانند جذب لیونل مسی، ستاره کهکشانی فوتبال دنیا، برای تیم استقلال سخن گفته بود.

ایندیپندنت فارسی روز جمعه ۱۱ فروردین‌ماه از طریق منابعی آگاه در باشگاه استقلال تهران و فدراسیون فوتبال ایران مطلع شده بود که حذف تیم پرطرفدار تهرانی از فصل آینده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده است و ادعای علی فتح‌الله‌زاده درباره مهلت داشتن برای پرداخت بدهی ۳ میلیون دلاری استراماچونی، با واقعیت منطبق نیست.

حالا استعفای مدیرعامل، پس از شعارهای تند هوادران استقلال در بازی برابر ذوب‌آهن علیه او و همچنین انتقادهای صریح بازیکنان استقلال در ۲۴ ساعت اخیر از فتح‌الله‌زاده، شرایط این باشگاه را که اتفاقا در جدول رده‌بندی لیگ برتر فوتبال هم جایگاه خوبی دارد، وخیم‌تر از گذشته کرده است.

وضعیتی که ارتباطی مستقیم با عملکرد ضعیف دو وزیر ورزش جمهوری اسلامی، یعنی مسعود سلطانی‌فرد، وزیر ورزش دولت روحانی، و حمید سجادی، وزیر فعلی ورزش در دولت حسن روحانی، دارد. استراماچونی در دوران مدیریت امیرحسین فتحی در باشگاه استقلال، در خردادماه ۱۳۹۸ استخدام شد، اما به‌دلیل واریز نشدن حقوق ماهیانه‌اش و در شرایطی که استقلال در صدر جدول لیگ برتر حضور داشت، از ایران خارج شد و دیگر بازنگشت.

در ادامه هم، مدیرانی همچون اسماعیل خلیل‌زاده، علی فتح‌الله‌زاده، احمد سعادتمند و احمد مددی در دوران وزارت سلطانی‌فرد و همچنین مصطفی آجرلو و مجددا علی فتح‌الله‌زاده در دوران وزارت سجادی، در پرداخت بدهی مربی ایتالیایی و همچنین دیگر بدهی‌های داخلی به بازیکنان ایرانی، تعلل کردند تا اکنون همه‌چیز برای جبران دیر شده باشد و میلیون‌ها هوادار استقلال، خشمگین و مغموم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از این در نامه‌ای که برای فدراسیون‌های فوتبال در قاره کهن فرستاده بود، اعلام کرد که تاریخ ۳۰ مارس یعنی پنجشنبه ۱۰ فروردین، آخرین فرصت برای باشگاه‌های مدعی حضور در لیگ قهرمانان است تا پرونده‌های مالی خود را ببندند و در غیر این صورت، مجوز حرفه‌ای برای شرکت در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۳ صادر نخواهد شد.

اصلی‌ترین معضلی که باشگاه‌های ایرانی برای کسب درآمد مناسب و رسیدن به مرحله سودآوری با آن مواجه‌اند، واریز نشدن حق پخش واقعی مسابقات این تیم‌ها از طرف صداوسیمای جمهوری اسلامی است، حق پخشی که حدود ۷۰ درصد از بودجه یک فصل بسیاری از باشگاه‌های معتبر در دنیا را تامین می‌کند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی و صداوسیما، هربار به بهانه «دولتی بودن» این باشگاه‌ها، از انجام آن سر باز زده‌اند، اما از طرفی دیگر و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت ورزش حق واریز حتی یک ریال به حساب این باشگاه‌ها را ندارند.

همین مسئله، در کنار مشکلات دیگر مانند واریز نشدن کامل پول فروش بلیت مسابقات به حساب باشگاه‌ها یا ممنوع بودن فروش حق پخش مسابقاتشان به تلویزیون‌های خارجی، موجب انباشت بدهی‌های چندصد میلیارد تومانی برای دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس و کنار رفتن از جمع مدعیان لیگ قهرمانان آسیا شده است.

بیشتر از فوتبال