هیئت منصفه‌ای در منهتن به متهم کردن ترامپ رای داد

دسنتیس فرماندار ایالت فلوریدا و رقیب جمهوری‌خواه ترامپ می‌گوید در زمینه استرداد همکاری نخواهد کرد

ترامپ گفته است جورج سوروس مدیر دفتر دادستانی منهتن را تامین مالی می‌کند-MANDEL NGAN / AFP

یکی از وکلای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به آسوشیتدپرس گفت که به او اطلاع داده شده است که هیئت منصفه‌ای در منهتن به متهم کردن ترامپ رای داده است. به گفته او، هنوز اتهام به‌طور مشخص و رسمی اعلام نشده است اما گفته شده که با وکلای ترامپ درباره بازداشت احتمالی او در هفته آینده تماس گرفته خواهد شد.

این نخستین پرونده‌ کیفری علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خواهد بود.

این هیئت منصفه در حال بررسی ارتباط ترامپ با پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک هنرپیشه فیلم‌های پورن به نام استورمی دنیلز بود. این پرونده مربوط به سال ۲۰۱۶ و دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است که ادعا می‌کند وکیل ترامپ ۱۳۰ هزار دلار به عنوان حق‌السکوت به دنیلز پرداخت کرد. ادعا می‌شود که این هنرپیشه فیلم‌های پورن قصد داشت روابط یک دهه قبل خود را با ترامپ علنی کند. دونالد ترامپ این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «درخواست کیفرخواست برای رئیس جمهوری پیشین، گواه فریبکاری و نیرنگ دموکرات‌هاست.» ترامپ تاکید کرد که دمکرات‌ها در طول دهه‌ها بارها تقلب کرده‌اند، «از جمله جاسوسی در مبارزات انتخاباتی من».

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا که رقیب انتخاباتی ترامپ به‌شمار می‌رود اعلام کرده است که ایالت تحت فرمانش با درخواست استرداد احتمالی موافقت نمی‌کند.

ترامپ در اقامتگاه مارالاگو در فلوریدا زندگی می‌کند.

فرماندار فلوریدا همچنین بار دیگر پای میلیاردر مشهور جورج سوروس را به میان کشیده‌ است که گفته می‌شود حمایت مالی گسترده‌ای از هیئت منصفه منهتن داشته است.

ترامپ هم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک را به فساد و سیاسی‌کاری متهم کرده و گفته است جورج سوروس مدیر دفتر دادستانی منهتن را تامین مالی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوروس از بازماندگان هولوکاست، بسیار ثروتمند و از بانفوذ‌ترین چهره‌ها در آمریکا به‌شمار می‌رود.

حمایت دسنتیس از ترامپ درحالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در هفته‌های اخیر در موارد متعددی از او انتقاد کرده است.

اقدام قانونی علیه ترامپ می‌تواند بر چشم‌انداز حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تاثیرگذار باشد.

ترامپ دمکرات‌ها را متهم کرده است که به‌طور بی‌سابقه‌ای برای تحت تاثیرقرار دادن انتخابات وارد عمل شده‌اند.

او پیش‌بینی کرده است که این «تعقیب توهمات» در نهایت برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا پیامد داشته باشد.

این نخستن نمونه تلاش برای تحت فشار قرار دادن ترامپ نیست.

پیش‌تر اف‌بی‌آی در جستجوی اسناد محرمانه به اقامتگاه ترامپ یورش برد و تبلیغات وسیعی در این زمینه انجام شد. اما در پرونده مشابهی برای جو بایدن، که به کشف اسناد محرمانه در دفاتر و خانه‌های او منجر شد، دمکرات‌ها تلاش کردند سکوت خبری برقرار کنند و موضوع را به حاشیه برانند.

ترامپ می‌گوید: «آنارشیست‌های چپ رادیکال، انتخابات ریاست جمهوری را دزدیده‌اند. میهن‌پرستان آمریکایی مانند حیوان‌ها دستگیر می‌شوند، در حالی که جنایتکاران و اراذل چپ اجازه دارند در خیابان‌ها پرسه بزنند.»

بیشتر از جهان