خطرناک‌ترین مرد آمریکا؛ سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلاری جورج سوروس بر دادستان‌های چپ‌گرا

نیویورک‌پست: دادستان‌های مورد حمایت سوروس در سراسر آمریکا با دنبال نکردن پرونده‌ها قانون را دور می‌زنند

جورج سوروس ۴۰ میلیون دلار صرف دادستان‌های مورد حمایت خود کرده است- Fabrice COFFRINI / AFP

نیویورک‌پست در ادامه رشته مطالب خود درباره جورج سوروس، این سرمایه‌دار بزرگ و بازرگان شاخص آمریکایی را خطرناک‌ترین مرد ایالات متحده آمریکا دانسته و نوشته است که او قصد دارد آمریکا را در عرصه‌های مختلف، از اولویت‌های سیاست خارجی گرفته تا نظام قضایی کیفری، به چهره «لیبرال» مورد نظر خود تغییر دهد. 

این نشریه دست راستی آمریکایی، در مطلب جدید خود از «میلیاردها» دلاری سخن می‌گوید که سوروس خرج حمایت از دادستان‌هایی کرده که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، و در آن، به کتاب «مرد پشت پرده: درون شبکه مخفی جورج سوروس»، نوشته مت پالومبو، استناد می‌کند که توضیح می‌دهد چگونه این مرد ۹۲ ساله برای تصمیم‌گیری درباره اینکه از کدام قوانین پیروی شود، در مجامع قانونگذاری نفوذ کرده است. 

مطلب فوق در ادامه به حمایت ۶۵۹ هزار دلاری سوروس از بوتا بیبراج، در رقابت برای رسیدن به دادستانی کل کانتی لودون در ایالت ویرجینیا اشاره می‌کند و می‌نویسد که به‌‌رغم حمایت مالی سخاوتمندانه سوروس، بیبراج با تفاوت اندک دو درصدی به این مقام دست یافت و در ژانویه ۲۰۲۰ سوگند خورد. او هفته گذشته اعلام کرد که دفترش مستقیما در پرونده‌هایی با اتهاماتی چون فرار از پلیس، رانندگی بی‌احتیاط با سرعت غیرمجاز و در هنگام مستی، و ورود غیرقانونی به املاک خصوصی، درگیر نخواهد شد. بیبراج ادعا کرده است که رها کردن چنین پرونده‌هایی، به دفتر او امکان خواهد داد تا وقت و منابع بیشتری را صرف جرائم جدی‌تر، مانند قتل، تجاوز و خشونت‌های خانگی کند. گزارش نیویورک‌پست می‌گوید واقعیت غیر از این است و بیبراج در سال ۲۰۲۱ تنها هشت درصد از ۷۳۵ مورد خشونت‌های خانگی را به دادگاه برده و بقیه را رها کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌پست می‌نویسد که بیبراج تنها یکی از ۷۵ دادستان در سراسر ایالات متحده است که سوروس بنا به سلیقه خود از آن‌ها حمایت کرده است و این افراد و ایدئولوژی‌هایشان با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیون دلاری در این پروژه، اکنون دست‌کم یک‌پنجم آمریکایی‌ها را نمایندگی می‌کنند. 

این نشریه می‌گوید که ۴۰ میلیون‌ دلار، تنها قطره‌ای از ۳۲ میلیارد دلاری است که امپراتوری سیاسی سوروس را حمایت می‌کند. اما او با تمرکز بر رقابت‌های مهم محلی، تاثیر شگرفی بر زندگی مردم دارد. برگرداندن قوه مقننه و تغییر قانون، به مراتب دشوارتر از انتخاب فردی است که از اجرای قانون امتناع کند. در بسیاری از موارد، دادستان‌های تحت حمایت سوروس از پیگیری پرونده‌ها، طرح‌ اتهام یا قطع توافق‌های سهل‌انگارانه خودداری می‌کنند و به این ترتیب، قوانین را دور می‌زنند. 

نیویورک‌پست می‌نویسد که اقدامات افراد مورد حمایت سوروس چنان فاحش است که برای اولین بار در تاریخ، این دادستان‌ها به نام‌های شاخص معروف شده‌اند و در ادامه به چند مورد از آنان اشاره کرده است؛ از جمله مایک شميت، دادستان منطقه‌ای پورتلند، که از حمایت ۳۲۰ هزار دلاری سوروس در کارزار انتخاباتی‌اش برخورار بود و نه‌تنها شورشیان تابستان ۲۰۲۰ (در جریان اعتراضات به مرگ جورج فلوید به دست پلیس) را تعقیب نکرد، بلکه از آنان دفاع کرد، یا لری کرازنر در فیلادلفیا با حمایت یک‌ونیم‌ میلیونی سوروس، که به نوشته نیویورک‌پست، بیش از ۶۰ درصد از پرونده‌های تیراندازی و ۳۷ درصد از پرونده‌های سلاح‌های غیرقانونی را مختومه اعلام کرد و از آن زمان موارد جنایت و تیراندازی افزایش یافته است. دایانا بکتون در کالیفرنیا و آرامیس آیالا در فلوریدا نیز موارد دیگری‌اند که با حمایت سوروس به دادستانی منطقه‌ای راه یافته‌اند. 

این مطلب استدلال می‌کند که اگر فلسفه نظارت «پیشرو» (progressive) پلیس، چنانکه ادعا شده درست کار می‌کرد و تغییر تمرکز پلیس از جرائم کوچک موجب کاهش جرائم جدی‌تر می‌شد، شاهد موج سراسری جرم و جنایت در سراسر آمریکا نبودیم که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و تا امروز، به‌ویژه در شهرهایی که این فلسفه را دنبال می‌کنند، ادامه یافته است. 

 به نوشته نیویورک‌پست، سوروس میلیون‌ها دلار صرف فلسفه‌های عدالت جنایی افراطی کرده است، اما نه او و نه دادستانی‌های «چپگرای» مورد حمایتش، درباره افزایش جرائم، بی‌نظمی و یا حتی موارد قتل، ابراز پشیمانی نکرده‌اند. 

به نوشته این مطلب، شمار مردان جوان، به‌ویژه جوانان سیاه‌پوست و لاتین‌تبارانی که در سال‌های پس از اجرایی شدن قوانین «کاهش بودجه پلیس»، «منع وثیقه» و «افزایش سن» در جاهایی چون شیکاگو، فیلادلفیا و بالتیمور به قتل رسیده‌اند، سر به فلک کشیده است. 

بیشتر از جهان