تیراندازی مستقیم ماموران نظامی به یک سوخت‌بر در زاهدان

حال‌وش از اخاذی ماموران سپاه پاسداران از سوخت‌بران در ایست‌های بازرسی خبر داد

سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان همواره با برخورد‌های نظامیان در منطقه مواجه می‌شوند- ایرنا

براثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی به‌‌ سوخت‌بران در منطقه شهرک صنعتی زاهدان، یک سوخت‌بر مجروح و خودروی آنان دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. خبرگزاری حال‌وش اعلام کرد این سوخت‌بر، شامگاه ۹ فروردین ۱۴۰۲، از ناحیه کمر هدف شلیک گلوله ماموران قرار گرفت.

بر‌اساس این گزارش، ماموران نظامی در محدوده شهرک صنعتی زاهدان که محل عبور خودروهای سوخت‌بر است، کمین کرده بودند و بدون هشدار قبلی به‌سوی آنان تیراندازی کردند.

سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان همواره با برخورد‌های نظامیان در منطقه مواجه می‌شوند. بسیاری از آن‌ها در طول سال به‌علت تیراندازی نیروهای حکومتی مجروح یا کشته می‌شوند. از سوی دیگر، برخی نیروهای نظامی با اخاذی از سوخت‌بران، اجازه عبور به آن‌ها می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها، ماموران سپاه پاسداران با ایجاد ایست و بازرسی‌های سیار در منطقه نوار مرزی، از خودروهای سوخت‌بر پول و بنزین اخاذی می‌کنند.

به گزارش حال‌وش، نیروهای سپاه پاسداران شهرستان راسک با ایجاد ایست و بازرسی سیار روزانه و متوقف کردن خودرو‌ها در جاده مرزی این شهرستان، از خودروهای سوخت‌بر پول و بنزین اخاذی می‌کنند. این خبرگزاری به نقل از یک سوخت‌بر، نوشته است: «نیروهای سپاه پاسداران تحت امر بسیجیان روزانه‌، با بستن مسیر بگان واقع در بخش پارود در شهرستان راسک، از خودروهای سوخت‌بر با به همراه داشتن دستگاه کارت‌خوان، از حساب‌های بانکی سوخت‌بران مبالغی را به‌صورت اجبار برداشت و از بار بنزین آن‌ها برای خود در بشکه‌های آماده‌شده برای این کار خالی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال گذشته ۸۲ شهروند «سوخت‌بر» براثر تیراندازی مستقیم ماموران نظامی کشته شدند. حال‌وش در‌مورد سوخت‌بران و مشکلاتشان در استان سیستان و بلوچستان نوشته است که بی‌توجهی مسئولان و نبود فرصت‌های شغلی در این استان، سبب شده است تا سوخت‌بری به تنها راه کسب درآمد و امرار معاش شهروندان بلوچ تبدیل شود.

مشکلات اقتصادی باعث شده است که برخی شهروندان راهی جز ‌این برای امرار معاش نداشته باشند. به همین علت بسیاری از مردم این منطقه از سوخت‌بران حمایت می‌کنند. ویدیویی، روز دوشنبه ۷ فروردین، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که بر‌اساس آن، شهروندان بلوچ از توقیف یک خودروی سوخت‌بر به دست ماموران نظامی در منطقه مرزی پیرکور ممانعت می‌کردند. ماموران مرزی قصد توقیف خودرو را داشتند که با اعتراض مردم مواجه و مجبور به فرار شدند.

در این ویدیو دیده می‌شود که ماموران برای جلوگیری از نزدیک شدن مردم به خودروی سوخت‌بر، به تیراندازی هوایی اقدام کردند. بر اساس این ویدیو، ماموران در حین فرار یکی از نیروهای مسلح خود را که شلیک کرده بود، در صحنه جا گذاشتند و از محل دور شدند.