رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: گزینه‌های متعددی برای هسته‌ای شدن ایران پیش‌بینی کردیم

میلی گفت که از نگاه او نزدیک شدن روابط ایران، روسیه و چین یک اتحاد کامل به معنی واقعی کلمه نیست اما دردسرساز است

ژنرال مارک میلی ، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا-Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه به قانونگذاران آمریکایی گفت که همکاری نزدیک ایران، روسیه و چین این سه کشور را در سال‌های آینده به یک مشکل برای ایالات‌متحده تبدیل می‌کنند.

او که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت به نزدیک‌تر شدن روسیه و چین اشاره کرد.

میلی گفت که از نگاه او این یک اتحاد کامل به معنی واقعی کلمه نیست اما آنها به هم نزدیک‌تر می‌شوند و این دردسرساز است.

او با اشاره به نزدیک شدن ایران به این دو کشور گفت که ایران، روسیه و چین برای سال‌ها برای آمریکا مشکل‌ساز خواهند بود، به‌خصوص روسیه و چین با توجه به توانمندی‌هایشان.

تنش‌های آمریکا با روسیه، چین و ایران در ماه‌ها و هفته‌‌های اخیر افزایش یافته است و آنها همزمان به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. آمریکا از سویی به اوکراین در جنگ با روسیه کمک می‌کند و از سوی دیگر  بالن جاسوسی چین را سرنگون کرد که به افزایش تنش‌ها منجر شد.

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم گفته است که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در دوران ریاست‌جمهوری بایدن ۸۳ حمله علیه منافع آمریکا در سوریه و عراق انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از تازه‌ترین نمونه‌های این حمله در سوریه، واکنش متقابل آمریکا را به دنبال داشت.

مارک میلی نیز هشدار داده است که ایران در مدت کمتر از دو هفته می‌تواند مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را تولید کند و در نهایت ظرف مدت چند ماه یک سلاح هسته‌ای بسازد.

سی‌ان‌ان به نقل از فرمانده ستاد مشترک آمریکا گزارش داد که ارتش ایالات‌متحده گزینه‌های متعددی در نظر دارد تا در صورت تصمیم تهران برای هسته‌ای شدن، آنها را اجرا کند.

او همچنین به تهدید جدی چین و روسیه اشاره کرد و گفت که آمریکا اکنون با دو قدرت هسته‌ای مواجه است.

میلی گفت البته ظرفیت هسته‌ای چین با آمریکا قابل مقایسه نیست اما آمریکا نمی‌تواند تولیدات هسته‌ای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده چین را از بین ببرد یا روند آن را با کندی مواجه کند.

بیشتر از جهان