تانک‌های لئوپارد۲ آلمانی به اوکراین رسید

کی‌یف گفته است برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه به تانک‌‌های سنگین نیاز دارد و تانک لئوپارد۲ مدرن‌شده ساخت آلمان در صدر فهرست قرار دارد

تصویری از یک تانک لئوپارد-۲ در آلمان ـ Ronny Hartmann / AFP

 

وزارت دفاع آلمان تایيد کرده است که محموله ۱۸ تانک لئوپارد۲ آلمانی وارد اوکراين شده است. روزنامه گاردین نوشت پس از چندین ماه‌، دولت آلمان در اواخر ژانویه اعلام کرد که خودروهای رزمی در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. این محموله بخشی از معامله‌ای است که بر اساس آن، چندین کشور از اتحادیه اروپا شماری تانک لئوپارد۲ و ۳۱ تانک ام۱ آبرامز آمریکایی به اوکراین می‌فرستند. برلین قول داده بود ۱۴ تانک ارسال کند، اما این تعداد را به ۱۸ تانک افزایش داد. پرتغال سه تانک و سوئد ۱۰ تانک ارسال می‌کنند. لهستان نیز مدل قدیمی‌تر لئوپارد۲ را به اوکراین تحویل داده است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، شب دوشنبه ۲۸ مارس (هشتم فروردین)، اعلام کرد: «همان‌طور که وعده داده شده بود، تانک‌های ما به موقع به دست دوستان اوکراینی ما رسیده‌اند.» او افزود: «مطمئنم که آن‌ها می‌توانند تفاوت را در جبهه ايجاد کنند.» به گزارش مجله خبری اشپیگل، این تانک‌ها در پایان هفته گذشته در مرز اوکراین تحویل داده شدند و ۴۰ خودروی زرهی نیز که برلین وعده داده بود، وارد اوکراین شده‌اند. به دلایل امنیتی، دولت آلمان در مورد مسیری که تانک‌ها به اوکراین تحویل داده شدند، اظهار نظر نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف که تعداد محدودی تانک از دوران شوروی یا پس از شوروی داشت، گفته است برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه به تانک‌‌های سنگین نیاز دارد و تانک لئوپارد۲ مدرن‌شده ساخت آلمان در صدر فهرست قرار دارد. هم‌اکنون، حدود ۲۰ تانک لئوپارد۲ مدل جدید از طرف کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحویل تانک‌های آلمانی در حالی صورت گرفت که ایرینا زولوتار، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، به خبرگزاری فرانسه گفت که تانک‌های چلنجر۲ ساخت بریتانیا  نیز به اوکراین ارسال شده‌اند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، عکسی از یک چلنجر۲ را در کنار دیگر خودروهای نظامی ساخت غرب در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد و خودروی بریتانیایی را اثری از هنر نظامی توصیف کرد. وزارت دفاع بریتانیا از اظهار نظر خودداری کرده، اما تایید کرده است که خدمه تانک اوکراینی پس از اتمام آموزش تانک در بریتانیا به خانه بازگشته‌اند.

از بیش از یک سال پیش که روسیه به اوکراین حمله کرد، غرب سلاح‌های قدرتمندی به کی‌یف تحویل داده که مطابق با وضعیت میدان نبرد تکامل پیدا کرده است. آلمان ابتدا در برابر ارسال تانک‌های ساخت آلمان مقاومت کرد و گفت تانک‌های غربی‌ تنها در صورتی باید در اختیار اوکراین قرار گیرند که میان متحدان اصلی کی‌یف، به‌ویژه ایالات متحده، برای انجام این کار توافق وجود داشته باشد. زلنسکی بارها گفته است این تانک‌ها را برای دفاع از اوکراین و بازپس‌گیری اراضی اوکراینی تصرف‌شده به‌ دست مسکو می‌خواهد، نه برای حمله مستقیم به روسیه. روسیه و اوکراین خود را برای نبردهای بهاری آماده می‌کنند. کارشناسان می‌گویند دو طرف برای حمله‌های جدید آماده‌اند.

هم‌اکنون، نبردهای سنگینی بین اوکراین و روسیه در اطراف شهر محاصره‌شده باخموت در شرق اوکراین در جریان است. ده هزار نفر که عمدتا سالمندان و زنان و کودکان‌اند، روزانه در باخموت هدف حمله‌های سنگین ارتش روسیه و شبه‌نظامیان متحد مسکو قرار می‌گیرند. کارشناسان از این نبرد به‌عنوان خونین‌ترین نبرد پیاده‌نظام پس از جنگ جهانی دوم نام برده‌اند.

بیشتر از جهان