لئوپاردها در راه اوکراین؛ آلمان با اعزام تانک موافقت کرد

آلمان در محموله اول، ۱۴ تانک لئوپارد ۲ به اوکراین ارسال می‌کند. پیش‌بینی می‌شود آمریکا نیز در اقدامی مشابه، برای اوکراین تانک‌‌ آبرامز بفرستد.

قرار است فنلاند و نروژ نیز تعدادی تانک لئوپارد برای اوکراین بفرستندـ PATRIK STOLLARZ / AFP

پس از مدت‌ها تردید در مورد ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین، آلمان روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) اعلام کرد تانک‌های لئوپاردش را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

کی‌یف این تسلیحات سنگین را برای مقابله با تهاجم روسیه حیاتی می‌داند، اما مسکو آن را اقدامی «تحریک‌‌آمیز» می‌خواند.

هفته‌ها بود دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تحت فشار قرار داشت تا برای اوکراین تانک ارسال کند، اما دولت آلمان نگران بود چنین تصمیمی بحران را تشدید یا ناتو را وارد درگیری کند.

اکنون، این اقدام آلمان راه را برای سایر متحدان ناتو از جمله لهستان و اسپانیا باز می‌کند تا دست به اقدامی مشابه بزنند.

به گزارش رویترز، قرار است فنلاند و نروژ نیز تعدادی تانک لئوپارد برای اوکراین بفرستند، و چنانچه آمریکا نیز مشارکت کند، احتمال دارد صدها تانک مورد نیاز اوکراین تامین شود.

در بیانیه شولتس آمده است هدف تشکیل سریع دو گردان مجهز به تانک لئوپارد ۲ برای اوکراین است و آلمان در مرحله اول ۱۴ تانک از موجودی تسلیحاتی‌اش ارسال می‌کند.

هر گردان معمولا از سه یا چهار گروهان و حدود ۱۴ تانک تشکیل می‌شود. لهستان نیز متعهد شده است ۱۴ تانک بفرستد و بریتانیا وعده داده است ۱۴ تانک چلنجر ارسال می‌کند.

به نوشته رویترز، آموزش سربازان اوکراینی در آلمان به‌زودی اغاز می‌شود و آلمان تامین تدارکات و مهمات را نیز بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه بیانیه آمده است آلمان مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد تا سایر کشورها چنانچه مایل باشند، بتوانند از موجودی تسلیحاتی‌شان تانک‌های لئوپارد ۲ را به‌سرعت برای اوکراین ارسال کنند.  

تانک‌ لئوپارد بهترین گزینه برای اوکراین به شمار می‌رود زیرا به تعداد زیاد در دسترس‌ و استقرار و نگهداری‌اش به‌نسبت ساده است.

احتمال می‌رود واشنگتن نیز از مخالفت دست بردارد و تعدادی تانک‌ ام‌۱ آبرامز به کی‌یف ارسال کند.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، در این زمینه گفت تانک‌های جنگی توان دفاعی اوکراین در مقابل روسیه را تقویت می‌کند و در ادامه افزود مشارکت آمریکا گامی مهم محسوب می‌شود.

روسیه تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین را مصداق دخالت غرب در تشدید درگیری و جنگ می‌داند. سفیر روسیه در آمریکا روز چهارشنبه اقدام احتمالی واشنگتن به ارسال تانک به اوکراین را یک «فتنه‌انگیزی آشکار دیگر» خواند.

اوکراین ماه‌ها است که از کشورهای غربی درخواست تانک کرده و معتقد است به نیروهایش کمک می‌کند خطوط دفاعی روسیه را بشکنند و مناطق اشغال‌شده را بازپس گیرند.

بیشتر از جهان