بررسی مشکلات مهاجران افغان در ایران

روزانه به‌طور میانگین بیش از ۲۰۰۰ نفر مهاجر افغان از گذرگاه اسلام‌قلعه استان هرات و گذرگاه پل ابریشم استان نیمروز به افغانستان بازمی‌گردند

هیئت طالبان با مهاجران افغان در شهر شیراز دیدار کرده است- وزارت مهاجران طالبان

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان، روز پنجشنبه سوم فرودین (۲۳ مارس)‌، اعلام کرد که یک هیئت از این وزارتخانه با نمایندگان مهاجران افغان در شیراز گفت‌و‌گو کرده است.

در بیانیه این وزارت که در حساب کاربری توییتر این وزارتخانه منتشر شده، آمده است که مشکلات و پیشنهادهای مهاجران به مسئولان ارشد طالبان منتقل شد.

در این بیانیه ذکر شده است: «هیئت در جریان سفر خویش به ایران مشکلات تعداد زیادی از مهاجران را با کمک اتشه (کارمند) اداره مهاجرین به‌طور عاجل رفع نموده است.»

همچنین در این بیانیه آمده است که محمد جان خدرخیل در راس هیئت طالبان برای بررسی مشکلات مهاجران افغان، به استان سیستان‌و‌بلوچستان در ایران سفر کرده است.

بیش از سه میلیون مهاجر افغان در ایران سکونت دارند و با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان به دست طالبان، تقاضا برای سفر قانونی و غیرقانونی به این کشور به بیشترین حد رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان فشار نیروهای انتظامی ایران بر مهاجران افغان نیز بیشتر شده است. روزانه به‌طور میانگین بیش از دو هزار مهاجر افغان از گذرگاه اسلام‌قلعه استان هرات و گذرگاه پل ابریشم استان نیمروز از ایران به افغانستان بازمی‌گردند.

در میان این افراد شمار زیادی از مهاجران اخراجی وجود دارند ‌که برای تامین معاش زندگی‌شان یا ترس از حملات انتقام‌جویانه طالبان، قاچاقی به ایران رفته‌اند. با روی کار آمدن حکومت طالبان، بحران اقتصادی شدیدی در افغانستان ایجاد شد و به همین دلیل بسیاری‌ از شهروندان افغان به‌جز سفر قاچاقی به جمهوری اسلامی ایران گزینه دیگری برای تامین معاش ندارند.

شماری از مهاجران افغان می‌گویند که نظارت نیروهای انتظامی ایران برای شناسایی و اخراج مهاجران افغانی که مدرک اقامت ندارند، افزایش یافته است.

محمدعلی، یکی از نظامیان پیشین حکومت افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «نیروهای انتظامی ایران مهاجران افغان را در مکان‌هایی که برای پیدا کردن کار می‌روند یا در حین کار در ساختمان‌ها، شناسایی و بازداشت می‌کنند.»

او افزود: «ایران هم به‌دلیل تحریم‌های کشورهای غربی، مشکلات اقتصادی زیادی دارد و به همین دلیل اخراج مهاجران افغان افزایش یافته است. در مشهد که من زندگی می‌کنم می‌بینم که نیروهای انتظامی ایران بسیاری از مهاجران افغان را بازداشت می‌کنند.»

او از جمهوری اسلامی ایران خواست که مانع اخراج مهاجران افغان، به‌ویژه نظامیان پیشین شوند، چون با این کار جانشان در افغانستان به خطر می‌افتد.

براساس یک خبر دیگر، تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز پنجشنبه سوم فرودین گزارش داد که مجید صادقی دولت‌آبادی، سرکنسول سفارت ایران، هنگام دیدار با ملا محمد نعیم آخوند، استاندار ننگرهار در شرق افغانستان، اطمینان داده است که یک مرکز برای درمان بیماران دیابتی در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

تلویزیون ملی در حساب خود در توییتر نوشت: «آقای دولت‌آبادی گفت تجهیزات و داروهای این مرکز صحی را آنان فراهم کرده‌اند و پزشکان آن نیز در ایران آموزش دیده‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران درصدد افزایش همکاری با حکومت طالبان است. تهران ماه گذشته سفارت و کنسولگری افغانستان را به گروه طالبان واگذار کرد.