رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی چهره‌ای مثبت از طالبان بازتاب می‌دهند

طالبان با بهره‌گیری از قدرت حکومت ایران در دنیای رسانه‌ای، می‌کوشند چهره مثبتی از خود در سطح منطقه و جهان نشان دهند

علیرغم درگیری‌‌های نیروهای طالبان با مرزبانان جمهوری اسلامی، تهران روابط نزدیک با طالبان دارد-Twitter/ @@HafizZiaAhmad1

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه  طالبان، با حسین مرتضوی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، و شماری از نمایندگان رسانه‌های داخلی ایران دیدار کرده است.

حفیظ ضیاء احمد، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، یکشنبه، ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) در حساب توییتر خود نوشت امیرخان متقی در این دیدار، وضعیت کنونی افغانستان و تحولات «مثبت» را در دولت طالبان، تشریح کرده است.

او نوشت که وزیر خارجه طالبان از نمایندگان رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا تصویر «واقعی» افغانستان را به مردم جهان ارائه کنند: «وزیر خارجه گفت که افغانستان و ایران نه‌تنها کشورهای همسایه‌اند، بلکه اشتراکات مذهبی و فرهنگی زیادی دارند که از این فرصت‌ها باید استفاده مثبت کرد.»

در اطلاعیه وزارت خارجه طالبان آمده است که معاون سفیر حکومت ایران در کابل، وضعیت کنونی افغانستان را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که ورود نمایندگان رسانه‌های این کشور، به همین منظور بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این اطلاعیه چنین آمده است: «نمایندگان رسانه‌های ایران وضعیت افغانستان را خوب دانستند و تاکید کردند که وضعیت کنونی افغانستان را به صورت واقع‌بینانه در رسانه‌ها ارائه کنند.»

جمهوری اسلامی ایران در جنگ تبلیغاتی با غرب و سرکوب شهروندان، تجربه فراوانی دارد. به نظر می‌رسد که طالبان با بهره‌گیری از قدرت حکومت ایران در دنیای رسانه‌ای، می‌کوشند چهره مثبتی از خود در سطح منطقه و جهان نشان دهند. 

نزدیک به یک‌ سال‌ونیم از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، طالبان زمینه گزارش‌دهی از بخش‌هایی از افغانستان را برای خبرنگاران، نمایندگان رسانه‌های خارجی، و «یوتیوبر»های خارجی فراهم کردند.

از دید آگاهان امور رسانه، طالبان با اجازه دادن پوشش رسانه‌ا‌ی از افغانستان، می‌کوشند «چهره‌ای مثبت» از زندگی مردم افغانستان تحت حکومت این گروه، بازتاب دهند.

اما طالبان در طول دوران حاکمیت‌ خود محدودیت‌های شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان افغانستان وضع کردند. زیر سلطه‌ طالبان، دانش‌آموزان دختر کلاس ششم به بعد از رفتن به مدرسه محروم شدند، و رفتن زنان به حمام‌ها، پارک‌های تفریحی و باشگاه‌های ورزشی نیز ممنوع اعلام شد.

طالبان اعتراض‌ها و راهپیمایی‌های زنان افغان را سرکوب کردند و شماری از زنان معترض را بازداشت و زندانی، و سپس برخی را با گرفتن وثیقه و ضمانت، رها کردند.

در زیر پرچم طالبان، روز به روز فقر در میان خانواده‌های افغان گسترش می‌یابد و هم‌اکنون میلیون‌ها شهروند افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه در فصل زمستان نیاز دارند.

به‌رغم درگیری‌‌های نیروهای طالبان با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران، تهران روابط نزدیکی با طالبان دارد. در نظام سرنگون‌‌شده افغانستان، برخی از مقام‌های افغان و آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از طالبان متهم می‌کردند. اما تهران این اتهام‌ها را رد می‌کرد. 

چندی پیش‌، اظهاراتی منتسب به بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، به نشر رسید که طالبان را «برای افغانستان، منطقه و جهان، یک فاجعه و مصیبت بزرگ» دانسته بود و گفته بود که «ایران چاره‌ای جز استفاده از این فرصت ندارد تا آن‌ها [طالبان] را مانند قوم مغول، متمدن کند.»

پس از افشای این اظهارات، ماموریت امینیان در کابل خاتمه یافت.