یک زن و چهار مرد به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شدند

رسانه‌های اسرائیلی درباره منصور رسولی گفته بودند که نیروهای موساد او را اواخر پاییز ۱۴۰۰ در خاک ایران بازجویی کرده‌اند

منصور رسولی، زندانی محکوم به اعدام‌ــ هه‌نگاو

رسانه‌های حوزه حقوق‌بشر در ایران روز چهارشنبه دوم فروردین، از صدور حکم اعدام برای پنج شهروند اهل ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران به اتهام «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» خبر دادند.

هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان می‌گویند منصور رسولی، وفا هناره، آرام عمری بردیانی، رحمان پرحازو و نسیم نمازی پنج نفری‌اند که در شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی نجف‌زاده محاکمه شده‌اند.

منصور رسولی کسی است که گزارش بازجویی عوامل موساد از او در سال ۱۴۰۱ خبرساز شد. رسولی با انتشار ویدیویی، درستی فایل صوتی منتشرشده در کانال ۱۳ اسرائیل را تایید و اعلام کرد که «یکی از تیم‌های زورگیر او را ربوده است».

گزارش تازه وب‌سایت‌های حقوق‌بشری حاکی از آن است که این پرونده مفتوح در دادگاه انقلاب ارومیه دست‌کم ۱۰ متهم دارد که پنج نفر دیگر به نام‌های کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد گندوک، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین هم به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان نوشت: «افراد یادشده از پاییز ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ بازداشت شده‌اند و این مدت تحت شکنجه شدید جسمی مجبور به اعترافات اجباری شده‌اند اما در زمان برگزاری جلسه دادگاه، کلیه ادعاهای بازجویان امنیتی را رد کردند و از شکنجه خود در زمان بازداشت خبر دادند.»

منصور رسولی که شبکه حقوق بشر کردستان از او به عنوان «عضو سپاه پاسداران در ارومیه» نام برده، چهره‌ای است که رسانه‌های اسرائیل از او به عنوان «مظنون به همکاری با سپاه پاسداران برای ترور سه فرد در ترکیه، فرانسه و آلمان» نام برده بودند.

نیروهای اداره اطلاعات ارومیه این ۱۰ زندانی اهل ارومیه را طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ربودند و هرکدام چند ماه در سلول انفرادی اداره اطلاعات ارومیه تحت شکنجه فیزیکی بودند.

آرام عمری، رحمان پرحازو، امیر مشتاق‌ گنگچین، فخرالدین دودکانلوی میلان و اشکان عثمان‌نژاد، به‌تازگی در اعتراض به صدور حکم اعدام برای آنان، چند روز اعتصاب غذا کردند و به همین دلیل به عنوان جریمه به سلول انفرادی منتقل شدند. این پنج زندانی روز سه‌شنبه اول فروردین پس از ملاقات حضوری با خانواده‌هایشان، موقتا اعتصاب غذای خود را متوقف کردند و به بند زندانیان سیاسی بازگردانده شدند.

نسیم نمازی از زندانیانی بود که هم‌زمان با محی‌الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی اعدام‌شده در زندان ارومیه، برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد و احتمال اجرای حکم او در روزهای آتی، بیشتر از سایرین گزارش شده است.

گزارش رسانه‌های اسرائیلی درباره منصور رسولی حاکی از آن بود که نیروهای موساد او را اواخر پاییز ۱۴۰۰ در خاک ایران بازجویی و سپس به حال خود رها کردند. این گزارش‌ با یک فایل صوتی منتسب به منصور رسولی همراه بود که در آن اعتراف می‌کرد سپاه پاسداران از او خواسته است زمینه ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول، یک روزنامه‌نگار در فرانسه و یک ژنرال آمریکایی در آلمان را فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار این گزارش‌ها، منصور رسولی در یک مزرعه از خود فیلم گرفت و با لبخند گفت که او یک «دامدار و باغدار» است، ولی افرادی با ربودن و تهدید او که خانواده‌اش را خواهند کشت، وادارش کردند آن سخنان را بیان کند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آذر ۱۴۰۱ نیز از اجرای حکم اعدام چهار نفر به اتهام «آدم‌ربایی و همکاری اطلاعاتی با موساد» خبر داد. قوه قضاییه مدعی شده بود که این افراد عضو یک «شبکه اراذل و اوباش» بوده‌اند که به «سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی» اقدام می‌کردند. اما این اطلاعیه قوه قضاییه به مورد منصور رسولی اشاره‌ای نداشت.

سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو روز جمعه ۲۶ اسفند، گزارش داده بود که دست‌کم شش زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند.

جمهوری اسلامی از نظر تعداد اعدام‌ها در خاورمیانه، رتبه اول و در جهان  پس از کشور چین، رتبه دوم را در اختیار دارد.