اعدام شش شهروند در زندان ارومیه

جمهوری اسلامی از نظر تعداد اعدام‌ها، رتبه اول در خاورمیانه و رتبه دوم در جهان را پس از کشور چین در اختیار دارد

زندان مرکزی ارومیه - fa.kurdistanukurd

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید بامداد روز جمعه ۲۶ اسفند دست‌کم شش زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران، ازجمله یک زن، اعدام شده‌اند که اتهام پنج نفر از آن‌ها، جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

نسرین (نسیم) نیازی، فروهر عباس‌نژاد، محمد ایوبیان، جهانبخش رادلویی، حسن عمری و یاسین رشیدی، نام شش شهروند ایرانی و کردزبان است که روز جمعه با طناب دار اعدام شده‌اند. پیش ‌از این، حکم اعدام برای پنج مرد حاضر در این فهرست صادر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درباره اتهام نسرین نیازی که امروز پس از انتقال از بند عمومی به سلول انفرادی اعدام شد، اطلاعات دقیقی در دست نیست. هه‌نگاو با تردید به نقل از منابعی در بند زنان زندان ارومیه اعلام کرده که اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» درباره این زن زندانی مطرح بوده است. 

همچنین گزارش‌های منابع حقوق بشری می‌گویند محی‌الدین ابراهیمی، دیگر شهروند زندانی در ارومیه، نیز به سلول انفرادی منتقل شده است و هرلحظه خطر اجرای حکم اعدام جانش را تهدید می‌کند. (پس از انتشار این گزارش هه‌نگاو گزارش داد که حکم اعداممحی‌الدین ابراهیمی زندانی سیاسی کُرد ساعات اولیه بامداد جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ مخفیانه در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد.)

جمهوری اسلامی ازنظر تعداد اعدام‌ها، رتبه اول در خاورمیانه و رتبه دوم در جهان را پس از کشور چین در اختیار دارد. سازمان حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۱۶ مارس (۲۴ اسفند)، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها طی ۷۵ روز گذشته ۱۳۸ نفر را اعدام کرده است که ۸۸ نفر از این افراد با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» اعدام شد‌ه‌اند.

محمود امیری‌ مقدم، مدیر این سازمان، روز پنجشنبه هفته گذشته گفت: «افزایش شدید اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال گذشته نشان می‌دهد که اصلاحات در قوانین برای مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار نبوده‌اند. این اصلاحات قانونی به‌تنهایی نمی‌توانند تغییری در ایران ایجاد کنند و فشار بین‌المللی و افزایش هزینه‌های سیاسی می‌تواند از اعدام‌های خودسرانه، به نام جرائم مرتبط با مواد مخدر جلوگیری کند.»