خودرو‌های بی‌کیفیت بلای جان مردم در جاده‌های ناامن ایران

شمار جان‌باختگان تصادف‌های رانندگی در نوروز ۱۴۰۲ به ۳۲۵ نفر رسید

تصادف‌های مرگبار در جاده‌های ناایمن در نخستین روز‌های فروردین ۱۴۰۲ نیز مانند سال‌های پیش، از مردم ایران قربانی می‌گیرد.

علیرضا رضایی، رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی، صبح چهارشنبه دوم فروردین، از واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده بیرجندــ‌سربیشه خبر داد و اعلام کرد که در اثر این حادثه، ۴۴ نفر مصدوم شده و پنج نفر فوت کرده‌اند.

در خبری دیگر، مهدی صفایی، رئیس راهداری جاده چالوس، گفت که ریزش سنگ روی یک دستگاه پژو پارس در نوشهر به مرگ سه نفر از اعضای یک خانواده از جمله دو کودک منجر شد.

در تصادفی هم که روز سه‌شنبه در محور خاش به زاهدان اتفاق افتاد، دو دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ با هم برخورد کردند که در این حادثه، ۱۱ تن کشته شدند.

خبرگزارش حال‌وش هم از واژگونی اتوبوس مسافربری در محور ایرانشهرــ نیکشهر خبر داد و اعلام کرد که در این حادثه سه نفر کشته و ۴۰ تن مجروح شده‌اند.

احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، صبح چهارشنبه به صداوسیما گفت که از روز ۲۴ اسفند تا پایان نخستین روز فروردین‌، ۳۲۵ نفر در اثر تصادف‌های رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

جاده‌های ناامن، خودرو‌های غیراستاندارد و خطای انسانی سه عامل اصلی تصادف‌های جاده‌ای در ایران‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه حدود ۸۰۰ هزار مورد تصادف رانندگی در ایران رخ می‌دهد و روزانه به‌ طور متوسط ۴۳ نفر به همین دلیل کشته می‌شوند. آسیب‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی علاوه بر اینکه یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر به شمار می‌رود، سالانه شمار زیادی از مردم را هم دچار نقص عضو و خانه‌نشین می‌کند.

گزارش سازمان پزشکی قانونی در یک ماه منتهی به ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دست‌کم یک هزار و ۱۰۱ نفر در اثر تصادف‌های جاده‌ای جان باختند. از این میان، ۸۰۰ تصادف در محور‌های برون‌شهری، ۲۳۱ تصادف در مسیر‌های درون‌شهری و ۶۰ تصادف هم در مسیر‌های روستایی رخ دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر مبنای این گزارش، روزانه به‌طور متوسط ۵۵ نفر در حوادث رانندگی نوروز ۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که میانگین آمار جان‌باختگان در نوروز سال قبل از آن، ۴۹ نفر بود. به‌ عبارت‌ دیگر میزان تصادف‌های جاده‌ای طی یک سال بیش از ۱۱ درصد رشد کرده است.

هرچند موارد تصادف‌های جاده‌ای و درون‌شهری در تعطیلات نوروز به اوج می‌رسند، آمار بالای حوادث رانندگی در ایران به ایام نوروز محدود نیست. چنانچه آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۹، بیش از ۵۰۹ هزار نفر در تصادف‌های رانندگی در ایران جان باخته‌اند.

آمار جان‌باختگان و مصدومان تصادف‌های نوروزی از سال ۱۳۹۹ به دلیل همه‌گیری کرونا و کاهش مسافرت‌ها، شیب نزولی پیدا کرد اما پس از آن در نوروز ۱۴۰۰، بار دیگر صعودی شد. آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در یک ماه منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ دست‌کم یک هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان باختند.

افزایش شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی به ۳۲۵ نفر در سال ۱۴۰۲ در حالی‌ که تنها یک هفته از آغاز طرح نوروزی می‌گذرد، نشان‌دهنده افزایش آمار تصادف‌ها در نوروز ۱۴۰۲ است

پیش‌تر محمد بخارایی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، گفته بود که میزان تصادف‌های جاده‌ای در ایران ۲۰ درصد بیشتر از استاندارد‌ جهانی است. او خطای انسانی، خودرو‌های بی‌کیفیت و جاده‌های ناامن را سه دلیل اصلی حوادث رانندگی عنوان کرد.

مسئولان جمهوری اسلامی عامل انسانی را مسبب ۷۰ درصد حوادث رانندگی در ایران اعلام می‌کنند اما برخی پژوهش‌ها آشکار می‌کند که خودرو‌های بی‌کیفیت تولید داخل نیز در تصادف‌های جاده‌ای نقش مهمی دارند. به‌ طوری‌ که کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، بار‌ها خودرو‌های ایرانی را به «ارابه مرگ» تشبیه کرده است.

مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، شهریور ۱۴۰۱ افشا کرد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هفت هزار پرونده مربوط به تصادف خودرو پراید در بیمه تشکیل شده و این خودرو در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است.