مرگ روزانه ۴۶ نفر در حوادث رانندگی

سازمان پزشکی قانونی: در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، آمار تلفات رانندگی ۹ درصد بیشتر از سال قبل بود

در فاصله فروردین تا شهریور ۱۳۹۹، آمار تلفات حوادث رانندگی هفت هزار و ۸۸۹ نفر بوده است - khabarkhodro

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰، روزانه به‌طور میانگین ۴۶.۵ نفر در ایران، در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

در گزارش سازمان پزشکی قانونی آمده است: «با وجود کاهش تعداد تلفات تصادف‌ها در سال‌های اخیر، در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، با رشد تلفات تصادف‌ها در ایران مواجه بوده‌ایم؛ به‌ نحوی‌ که در هر ماه، افزایش این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی، در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، هشت هزار و ۶۴۴ نفر در حوادث رانندگی جان باختند. این در حالی است که در فاصله فروردین تا شهریور ۱۳۹۹، آمار تلفات حوادث رانندگی هفت هزار و ۸۸۹ نفر بوده است. به‌ عبارت‌ دیگر، تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بیش از ۹ درصد افزایش یافته است.

از کل تلفات تصادف‌های رانندگی نیمه نخست سال ۱۴۰۰، شش هزار و ۹۴۶ نفر مرد و یک هزار و ۶۹۸ نفر زن بودند. همچنین در این مدت، استان‌های فارس، تهران و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آمار تلفات و استان‌های ایلام، قم و کهگیلویه و بویراحمد کمترین آمار تلفات را داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان کل جان‌باختگان حوادث رانندگی، یک هزار و ۶۰۰ نفر در شهریورماه جان خود را از دست داده‌اند و این ماه در میان سایر ماه‌های نیمسال اول، بیشترین آمار تلفات را داشته است. همچنین در این ماه، ۳۱ هزار و ۹۷۶ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی هم به مراکز پزشکی قانونی در ایران مراجعه کرده‌اند و به‌ طور کلی، مراجعه مصدومان حوادث رانندگی به پزشکی قانونی هم در نیمه نخست ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال قبل بالغ‌ بر ۹ درصد افزایش یافته است.

سازمان پزشکی قانونی ایران پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰، پنج هزار و ۶۳۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

ایران از نظر تعداد قربانیان حوادث رانندگی یکی از پرتلفات‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود؛ به‌ طوری‌ که از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۸ نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت می‌کنند. این آمار در مقایسه با کشور ترکیه، در همسایگی ایران، قابل‌توجه است؛ در این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر سالانه حدود پنج نفر جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند.

پیش‌تر، محمد یاووز، رئیس راهنمایی و رانندگی اداره کل پلیس ترکیه، به خبرگزاری آناتولی گفته بود که آمار تلفات رانندگی در این کشور در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۵، نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ مورد کاهش یافته است. به گفته او، در سال ۲۰۲۰، حوادث رانندگی جان چهار هزار و ۸۶۶ نفر را در ترکیه گرفته؛ حال‌ آنکه این آمار در سال ۲۰۱۵، هفت هزار و ۵۳۰ نفر بوده است.

تردد خودروهای بی‌کیفیت و ناامن در جاده‌ها و خیابان‌ها یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش حوادث رانندگی‌اند. به‌عنوان مثال در انگلستان و آلمان که خودروها کیفیت قابل‌قبولی دارند، میزان حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن به‌شدت کاهش یافته است.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهند که در ۴۵ درصد حوادث رانندگی در ایران، یکی از سه وسیله نقلیه پراید، پژو ۴۰۵ و موتور سیکلت نقش دارند. با وجود اینکه خودرو پراید از رده خارج شده، اما قیمت آن در روزهای اخیر تا ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است. سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که خودرو پژو ۴۰۵ نیز باید از رده خارج شود. این دو خودرو استاندارهای ۸۵گانه زیست‌محیطی در تولید را رعایت نمی‌کنند؛ با این حال به‌صرفه‌تر بودن قیمت آن‌ها و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که بسیاری از شهروندان به خرید این دو خودرو روی بیاورند.