درگیری اعضای طالبان و جنگجویان داعش در کابل

طالبان می‌گویند به یک مخفی‌گاه داعش در کابل حمله کرده‌اند

جنگجویان طالبان در حال گشت‌زنی در خیابانی در کابل، ۲۹ اوت ۲۰۲۱ - AAMIR QURESHI / AFP

ساکنان کابل شب سه‌شنبه شاهد درگیری سنگین میان گروه طالبان و جنگجویان داعش در داخل این شهر بودند. به گفته شاهدان عینی، این درگیری که در ناحیه دوازدهم کابل و در منطقه‌ای موسوم به بت‌خاک در نزدیکی زندان پل‌چرخی‌ رخ داد، چندین ساعت ادامه داشت.

مقام‌های طالبان با تایید این درگیری اعلام کرده‌اند که به یک مخفی‌گاه داعش در کابل یورش برده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان، وقوع درگیری سه‌شنبه شب را در توییتر تایید کرد و نوشت که آنان به یک مخفی‌گاه داعش در منطقه بت‌خاک در شرق کابل حمله کرده و سه تن از جنگجویان داعش را کشته‌اند.

مجاهد همچنین توضیح داد که پس از پایان درگیری، مخفی‌گاه داعش بازرسی شد و از آن چند بمب‌ دستی، چند مدل اسلحه، مواد منفجره، تعدادی دستگاه کنترل از راه دور و وسایل ساخت بمب دست‌ساز به دست آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجاهد ادعا می‌کند داعش در نظر داشت تا با استفاده از این مخفی‌گاه در ماه رمضان به اهدافی حمله کند. به گفته سخنگوی امارت اسلامی طالبان، در این درگیری چندساعته به نیروهای طالبان هیچ آسیبی وارد نشد و اهالی محل نیز آسیبی ندیدند.

اعضای طالبان هفته گذشته نیز در یک عملیات گسترده در شهر مزارشریف، با داعشی‌ها درگیر شدند و پس از چندین ساعت، توانستند جنگجویان داعش را از میان بردارند.

طالبان پیش‌تر هم در شهر کابل با جنگجویان داعش درگیر شده بودند.

افزایش حملات طالبان به نیروهای داعش در حالی صورت می‌گیرد که رهبران امارت اسلامی می‌گویند داعش اصلا در افغانستان وجود ندارد. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، هفته گذشته در یک مصاحبه با تلویزیون دولتی افغانستان، مدعی شد که داعش کلا در افغانستان وجود ندارد. او گفت که تمامی حملات از خارج سازماندهی می‌شوند و عوامل آن‌ها افراد خارجی در داخل افغانستان‌اند.

او همچنین گفت که در حمله داعش به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، حمله مقابل وزارت خارجه افغانستان و نیز حمله به هتل محل اقامت شهروندان چینی، دست خارجی‌ها در کار بود و پس از بررسی‌ها مشخص شد که برخی از عوامل این حملات از تاجیکستان به افغانستان آمده بودند. متقی همچنین وجود نیروهای داخلی مسلح مخالف طالبان را هم رد کرد. 

با این حال، با توجه به افزایش حملات داعش به مراکز عمومی و دولتی و همچنان درگیری‌ با گروه طالبان، به نظر می‌رسد داعش خراسان توانسته است نیروهای زیادی را در داخل افغانستان زیر پرچم سیاه خود بسیج کند.