طالبان از عملیات علیه داعش در مزار شریف خبر دادند

سخنگوی طالبان می‌گوید که در این عملیات «تعدادی از آن‌ها (اعضای داعش) کشته و یک عضو طالبان زخمی شده است

ایست بازرسی نیروهای امنیتی طالبان در‌پی انفجار در دفتر فرماندار طالبان در استان بلخ در شمال افغانستان، ۹ مارس ۲۰۲۳ - ATIF ARYAN / AFP

منابع آگاه در شهر مزارشریف در شمال افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که شامگاه جمعه (۱۷ مارس) درگیری در نواحی پنجم، ششم و هشتم این شهر رخ داد. گروه طالبان اعلام کردند که به یک مخفی‌گاه داعش حمله کرده‌اند.

سخنگوی طالبان گفت که در این عملیات «تعدادی از آن‌ها (اعضای داعش) کشته و یک عضو طالبان زخمی شده است.» هنوز اطلاعاتی درباره آمار دقیق کشته‌شدگان در دست نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک رشته ‌توییت نوشته است که این عملیات شب گذشته، جمعه ۲۶ اسفند، در نواحی پنجم، ششم و هشتم شهر مزار شریف اجرا شده است.

مجاهد این عملیات را کوبنده خواند و گفت که تعدادی از اعضای داعش کشته شده‌اند و مهمات آنان به‌ دست طالبان افتاده است. او گفت که در این عملیات، یک عضو طالبان نیز زخمی شده است.

حدود ۱۰ روز پیش، روز چهارشنبه ۱۸ اسفند، طالبان در جریان یک عملیات نظامی در شهر مزار شریف هفت مرد جوان را به اتهام «بغاوت و اختطاف» به قتل رساندند. این گروه، روز پنجشنبه ۱۹ اسفند، جسدهای این مردان را در شهر به نمایش گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده‌های قربانیان‌، روز شنبه ۲۰  اسفند، به رسانه‌ها گفتند فرزندانشان غیرنظامی و بی‌گناه بوده‌اند و برای یک پروژه عمرانی به شهر مزار شریف رفته بودند. این خانواده‌ها قصد داشتند تجمع اعتراضی در برابر دفتر یوناما در کابل برگزار کنند، اما طالبان مانع آن‌ها شدند.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌، روز جمعه ۲۶ اسفند، اعلام کرد که با تسلط طالبان بر افغانستان، تهدیدهای گروه داعش علیه آمریکا افزایش یافته ‌است.

مایک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌، روز جمعه ۲۶ اسفند، در جلسه کمیته‌‌ بررسی وضعیت امنیتی در خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت دفاع آمریکا گفت که شاخه خراسان گروه داعش «به سرعت در حال توسعه توانایی عملیات خارجی خود در اروپا و آسیا» است و این گروه تهدیدی جدی برای آمریکا محسوب می‌شود. او تاکید کرد که تهدیدهای شاخه‌ خراسان گروه داعش افزایش یافته است.

کوریلا در این جلسه افزود: «اگرچه ما همه نیروها [از افغانستان] را به خارج منتقل کرده‌ایم، اما اداره بایدن به تعهد خود مبنی بر تبدیل نشدن افغانستان به پایگاهی برای داعش، القاعده یا سایر گروه‌های تروریستی در حملات علیه ایالات متحده و متحدانش، پایبند است.»