آغاز سال تحصیلی بدون حضور دختران در افغانستان

رهبران جهان خواستار بازگشایی مدارس دختران شدند

حضور دانش‌آموزان پسر در مدرسه استقلال شهر کابل - BULENT KILIC / AFP

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که مسئولان محلی طالبان زنگ بازگشایی مدارس در سال آموزشی ۱۴۰۲ را در شماری از استان‌ها از جمله بلخ، فاریاب و قندوز، بامیان، پنجشیر، هرات و سایر استان‌ها بدون حضور آموزگاران دختر، به صدا درآوردند.

با این حال، شماری از رهبران جهان در پیامی به مناسبت نوروز، از گروه طالبان در افغانستان خواستند که در مدارس را به روی دختران باز کنند.

تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، در پیامی ضمن تبریک نوروز، نوشت از آنجایی که نوروز زمان تجدید خوش‌بینی است، بزرگ‌ترین امید ما این است که دختران و زنان افغانستان به مکتب و کار بازگردند. نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان تاکید کرد که مشارکت زنان در جامعه، آینده روشن‌تری به بار خواهد آورد.

در عین حال، هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا، نیز در پیامی ابراز امیدواری کرد که زنان ایران، افغانستان و سراسر جهان بتوانند در سال پیش‌ رو، به آزادی برسند.

خانم نیومن روز سه‌شنبه (۲۱ مارس) با انتشار توییتی ضمن تبریک نوروز، نقض حقوق زنان در افغانستان را محکوم کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در پیام تبریک عید نوروز گفت که نوروز امسال در شراسط دشواری برای بسیاری از خانواده‌ها، فرا رسیده است. 

بایدن با اشاره به مردم افغانستان که با «یک بحران وخیم بشری دست به گریبان‌اند»، گفت آن‌ها «بیش از هر زمان دیگر به امید نیاز دارند».

بایدن در توصیف نوروز گفت که «نوروز امید را به یاد ما می‌آورد و اینکه چه چیزی پس از عصر تاریک در انتظار ما است». رئیس‌جمهوری آمریکا در این پیامش، از وضعیت بد حقوق بشری مردم افغانستان تحت سلطه طالبان سخن گفت و همچنین از امید برای زنان در ایران صحبت کرد که «برای حقوق بشر و حقوق اساسی‌شان مبارزه می‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی دیگر هم، سازمان ملل در مراسمی که به مناسبت نوروز در مقر این سازمان برگزار کرد، این جشن باستانی را تبریک گفت. 

نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل، روز سه‌شنبه (۲۱ مارس) با انتشار تصاویری در صفحه توییترش، از تجلیل نوروز در مقر سازمان ملل خبر داد.

در این برنامه، شماری از مقام‌های ارشد سازمان ملل، نمایندگان حوزه تمدنی نوروز و سایر کشورها حضور داشتند.

با این حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در پیام تبریک نوروز به مردم افغانستان که سال نو را گرامی می‌دارند، گفت سالی صلح‌آمیز و مملو از خوشی را آرزو می‌کند. گوترش در صفحه توییترش نوشت که «سال نو فرصتی برای همه ما است که با ارزش‌های صلح، گفت‌وگو و همبستگی هدایت شویم و دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنیم».

رهبران جهان در حالی بر بازگشایی مدارس دختران در افغانستان تاکید کردند، که قرار است روز پنجشنه (۲۳ مارس) سال تحصیلی جدید در افغانستان آغاز شود. طالبان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای بازگشایی مدارس دختران در سال جدید انجام نداده‌اند.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل روز سه‌شنبه (۲۱ مارس) اعلام کرد که با آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان، بیش از یک میلیون دختر از حضور در کلاس‌های درس محروم خواهند شد. یوناما با انتشار توییتی باری دیگر از طالبان خواست که همه سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود علیه زنان و دختران را تغییر دهند.