کره جنوبی: پیونگ‌یانگ موشک بالیستیک کوتاه‌برد شلیک کرد

سئول پرتاب موشک‌های کره شمالی را به عنوان نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت محکوم می‌کند

مردم سئول ۱۹ مارس ۲۰۲۳ در یک ایستگاه راه‌آهن، تصاویری از آزمایش موشکی کره شمالی را تماشا می‌کنند‌ــ AFP

کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره شمالی روز یکشنبه موشک بالیستیک کوتاه‌بردی به سمت دریا در سواحل شرقی شبه‌جزیره کره شلیک کرده است. این جدیدترین آزمایش تسلیحاتی این کشور دارای سلاح هسته‌ای دانسته می‌شود که در ماه‌های گذشته، بارها همسایگان خود را تهدید کرده است.

به گزارش رویترز، بر اساس بیانیه ارتش کره جنوبی، موشک پیونگ‌یانگ که از ساحل غربی پرتاب شد، پیش از اصابت به هدف، حدود ۸۰۰ کیلومتر را طی کرد. سئول پرتاب اخیر موشک‌های بالیستیک کره شمالی را به عنوان «نقض آشکار» قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم کرد.

وزارت دفاع ژاپن نیز با تایید پرتاب این موشک، خبر داد که تا ارتفاع ۵۰ کیلومتری پرواز کرده است. توشیرو اینو، وزیر دفاع ژاپن، در یک کنفرانس خبری با محکوم کردن پرتاب موشک از سمت پیونگ‌یانگ گفت: «رفتار کره شمالی صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

او تاکید کرد که چنین رفتاری غیرقابل‌قبول است و خبر داد که ژاپن از طریق سفارت کره شمالی در پکن به این موضوع اعتراض کرده است.

در همین حال، بلافاصله پس از پرتاب این موشک، وزارت دفاع ملی کره جنوبی گفت که ایالات متحده در جریان رزمایش هوایی مشترک سئول و واشنگتن یک بمب‌افکن راهبردی بی‌ــ۱بی را در منطقه مستقر کرده است. کره شمالی به برگزاری این رزمایش به‌شدت انتقاد کرد اما کره جنوبی و آمریکا گفتند که چنین رزمایشی را به منظور  تقویت بازدارندگی در برابر حمله احتمالی پیونگ‌یانگ برگزار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پس از پرتاب موشک کره شمالی در روز یکشنبه، فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده گفت که این پرتاب تهدیدی علیه کارکنان آمریکا و متحدانش نیست. با این حال، واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی تاثیر بی‌ثبات‌کننده تسلیحات کشتار جمعی غیرقانونی و برنامه موشک‌های بالیستیک پیونگ‌یانگ در منطقه را برجسته می‌کند.

 کره شمالی روز پنجشنبه نیز یک موشک بالیستیک قاره‌پیما به سمت دریای بین شبه‌جزیره کره و ژاپن شلیک کرد. آن شلیک ساعاتی قبل از پرواز رئیس‌جمهوری کره جنوبی به توکیو برای نشستی انجام گرفت که در آن، راه‌های مقابله با پیونگ‌یانگ را بررسی کردند.

پس از پرتاب روز پنجشنبه، رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که پرتاب موشک بالیستیک هشداری علیه مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی بوده است. نیروهای کره جنوبی و آمریکا از یک هفته پیش رزمایش ۱۱ روزه‌ای را با نام «سپر آزادی ۲۳» در مقیاسی وسیع و بی‌سابقه از سال ۲۰۱۷ آغاز کردند. گفته می‌شود «سپر آزادی» یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌هایی است که نیروهای دو کشور در آن شرکت دارند. ایالات متحده برای برگزاری این مانور عظیم، بمب‌افکن‌های ‌بی‌۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است.

روزنامه دولتی کره شمالی روز شنبه گزارش داد حدود ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور داوطلبانه برای پیوستن به ارتش به منظور مبارزه با ایالات متحده آمریکا، اعلام آمادگی کرده‌اند.

در گزارش این روزنامه تاکید شد: «شوق فزاینده جوانان برای پیوستن به ارتش نمایش اراده تزلزل‌ناپذیر نسل جوان برای از بین بردن دیوانگان جنگی است که آخرین تلاش‌ها را برای از بین بردن کشور ارزشمند سوسیالیستی ما انجام می‌دهند. دشمنان ما نمی‌دانند که جلوه‌ای آشکار از میهن‌پرستی روبروی آن‌ها قرار گرفته است و شکست خواهند خورد.»

بیشتر از جهان