انفجار در بلخ؛ مولوی داوود مزمل، استاندار طالبان، کشته شد

آصف وزیری سخنگوی پلیس طالبان در بلخ، کشته شدن مولوی داوود مزمل را تایید کرد

منابع در بیمارستان‌ مرکزی مزارشریف گفتند ساعتی پس از انفجار، ۱۵ کشته و ۸ زخمی از محل انفجار به بیمارستان مرکزی و شماری دیگر به بیمارستان‌های خصوصی منتقل شده‌اند‌ــ ایندیپندنت فارسی

 

بر اساس گزارش‌ها، در دفتر استانداری طالبان در بلخ یک انفجار قوی رخ داده است. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند حدود ساعت ۱۰ پنجشنبه به وقت محلی، یک عامل انتحاری که خود را تا ورودی دفتر استانداری طالبان رسانده بود، هنگام ورود محمد داوود مزمل، استاندار بلخ، به دفتر کارش، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرده است. 

گفته می‌شود در نتیجه این انفجار، محمد داوود مزمل و شماری از همراهان و محافظانش کشته و شماری هم زخمی شدند. سخنگویان و مقام‌های طالبان تاکنون در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

به گفته یکی از منابع، لحظاتی پس از انفجار بقیه مقام‌های محلی طالبان به محل انفجار فراخوانده شدند. 

منابع در بیمارستان‌ مرکزی مزارشریف گفتند ساعتی پس از انفجار، ۱۵ کشته و هشت زخمی به بیمارستان مرکزی و شماری دیگر به بیمارستان‌های خصوصی منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود هیئت‌هایی از وزارت‌ صحت عامه (بهداشت) و اقتصاد طالبان از کابل به مزارشریف رفته بودند و قرار بود قبل از ظهر پنجشنبه، با استاندار طالبان در بلخ جلسه داشته باشند. هنوز مشخص نیست آیا از اعضای هیئت‌های اعزامی از کابل هم کسی در زمان انفجار در محل حضور داشته است یا خیر. 

مولوی محمد داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ به این سمت منصوب شد. او پیش از این، استاندار طالبان در ننگرهار بود و از چهره‌های بانفوذ در میان رهبران طالبان به شمار می‌رفت. مزمل طی ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان، در استان‌های فراه، هلمند و دیگر مناطق جنوب افغانستان به عنوان فرمانده نظامی و معاون استاندار در تشکیلات مخفی طالبان کار کرده بود. 

 طالبان تاکنون در مورد این انفجار و کشته یا زخمی شدن افراد این گروه در بلخ هیچ اظهارنظری نکرده‌اند و سخنگویان طالبان هم به تماس‌های مکرر برای کسب اطلاعات در مورد انفجار در دفتر استانداری طالبان در بلخ پاسخ نمی‌دهند.

داوود مزمل روز چهارشنبه همراه با ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی، معاونان نخست‌وزیر طالبان، از کانال قوش‌تپه در حومه مزارشریف بازدید کرد. منابع گفته‌اند ملا برادر و مولوی حنفی روز پنجشنبه در محل انفجار حضور نداشتند.

داوود مزمل زمانی در میان طالبان به شهرت رسید که محسن اسلام‌زاده، مستندساز ایرانی، سال ۲۰۱۵ در مستندی به نام «تنها میان طالبان» با او به عنوان یکی از فرماندهان کلیدی که با دولت اشرف غنی می‌جنگد، مصاحبه کرد. اسلام‌زاده در مستندی که از طالبان تهیه کرد، به قرارگاه‌های نظامی این گروه در فراه رفت و از صحنه جنگ و فعالیت‌های داوود مزمل تصویربرداری کرد. در آن زمان، داوود مزمل معاون استاندار طالبان در فراه بود.

طالبان پیش از سلطه بر افغانستان نیز برای اداره امور در هر استان، تشکیلاتی مخفی داشتند. در دولت پیشین افغانستان، به افراد طالبان که در رده‌های امنیتی و سیاسی این گروه کار می‌کردند «مسئولان نام‌نهاد» [خودخوانده] می‌گفتند.