مسکو بار دیگر میزبان هیئتی از مقام‌های حماس بود

با وجود نفوذ نظامی روسیه در سوریه، مقام‌های کرملین در برابر حمله‌های هوایی مستمر ارتش اسرائیل به نقاط مختلف سوریه مانعی ایجاد نکرده‌اند

اسماعیل هنیه، رئيس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) - MAHMUD HAMS / AFP

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد هم‌زمان با حضور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در مسکو، مقام‌های کرملین هفته پیش میزبان هیئت بلند‌پایه‌ای از مسئولان سازمان فلسطینی حماس بودند.

روز جمعه ۱۷ مارس (۲۶ اسفند‌ماه)، وزارت خارجه روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد میخائیل بوگدانوف، معاون وزارت خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و آفریقا، روز چهارشنبه هفته گذشته در مسکو با نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیدار داشته است.

در این نشست، موسی ابومرزوق و شمار دیگری از مقام‌های ارشد دفتر سیاسی حماس با مقام‌های کرملین در مسکو دیدار کردند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص سه‌شنبه هفته پیش، به‌نقل از صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی، نوشت که دعوت‌نامه سفر به مسکو، صبح سه‌شنبه به‌دست مقام‌های حماس در غزه رسیده است.

روابط روسیه و سازمان حماس فلسطینی بی‌سابقه نیست. اسماعیل هنیه، رهبر حماس، سپتامبر گذشته در مسکو حضور داشت و با مقام‌های ارشد وزارت خارجه دولت پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در زمستان سال گذشته، روابط تل‌آویو و مسکو پیچیده شده است.

در طول سال‌های گذشته، با وجود نفوذ نظامی روسیه در سوریه، مقام‌های کرملین هرگز مانع حمله‌های هوایی مستمر ارتش اسرائیل به نقاط مختلف سوریه نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهارشنبه هفته گذشته، هم‌زمان با حضور بشار اسد و هیئت بلند‌پایه‌ سازمان فلسطینی حماس در مسکو، وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در گزارشی نوشت: «دولت اسرائیل به‌تازگی مجوزهایی صادر کرده است تا امکان فروش سامانه‌های دفاع هوایی به ارتش اوکراین فراهم شود.»

این نخستین بار بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است که اسرائیل سلاح و تجهیزات جنگی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل به ارتش اوکراین این امکان را می‌دهد تا به‌طور کارآمدتری در برابر حمله‌های پهپادی روسیه مقاومت کند.

در طول ماه‌های گذشته، ارتش روسیه به‌دفعات با پهپادهای ساخت حکومت ایران مراکز نظامی و غیرنظامی و زیرساخت‌های شهری اوکراین را هدف قرار داده است و مقام‌های اوکراینی بارها از اسرائیل خواسته‌ بودند تا به‌مانند سایر متحدان آمریکا تجهیزات نظامی در اختیار این کشور قرار دهد، اما تل‌آویو در مجموع سیاست محتاطانه‌ای در قبال مسکو داشته است.

به‌نوشته روزنامه هاآرتص، از زمانی که دولت یائیر لاپید، نخست وزیر وقت اسرائیل، در همراهی با شمار زیادی از کشورها به قطعنامه تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رای دارد، مسکو شروع به انتقاد از سیاست‌های دولت اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها کرد.

بیشتر از جهان