طرح ربایش و استفاده از فرزندان رهبران حماس در پرونده تبادل اسرا

یک روزنامه‌نگار اسرائیلی از نیروهای امنیتی اسرائيل خواست با بازداشت فرزندان رهبران حماس، از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشار برای رهایی سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی فراهم شود

رئیس دفتر جنبش حماس در نوار غزه تهدید کرد در صورت نرسیدن به توافق، پرونده چهار اسیر اسرائیلی برای همیشه بسته خواهد شدـ SAID KHATIB / AFP

در حالی‌که هزاران تن از شهروندان فلسطینی از سال‌ها پیش در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند و هنوز از سرنوشت آنان هیچ خبری در دست نیست، دولت اسرائیل برای رهایی تعداد معدودی از شهروندانش که در اسارت جنبش حماس‌اند، دست به هر تلاشی می‌زند و از هر گزینه‌ای استفاده می‌کند.

در همین راستا، یک روزنامه‌نگار برجسته اسرائیلی طرح جدیدی را به دولت پیشنهاد کرده است که در صورت اجرای آن، فلسطینیان چنانچه از رهایی زندانیان اسرائیلی خودداری کنند، در موقعیت دشواری قرار می‌گیرند.

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، یک روزنامه‌نگار برجسته اسرائیلی از نیروهای امنیتی اسرائيل خواسته است فرزندان رهبران حماس را بازداشت کنند و از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشاری علیه جنبش حماس استفاده کنند تا زمینه رهایی سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی در بازداشت فلسطینیان‌ فراهم شود. تزیپی یحزکالی، کارشناس امور عربی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، با حمایت از این پیشنهاد، در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «دولت اسرائیل در این راستا اقدام لازم را به عمل نمی‌آورد و حتی تلاشی برای ربودن فرزندان رهبران ارشد جنبش حماس انجام نداده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الشرق‌الاوسط افزود سمحا گلدن، پدر هدار گلدن، افسر اسیرشده در نوار غزه، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست تلاش لازم را برای آزادی چهار زندانی که در زندان‌های حماس به سر می‌برند، انجام دهد. او خاطرنشان کرد که اسرائيل برای وادار کردن فلسطینیان به تبادل اسرا، گزینه‌های بسیاری در اختیار دارد، اما از آن‌ها استفاده نمی‌کند.

البته سمحا گلدن زمانی این بحث را مطرح کرد که یحی سنوار، رئیس دفتر جنبش حماس در نوار غزه، تهدید کرد که «در صورت نرسیدن به توافقی برای مبادله زندانیان، پرونده چهار اسیر اسرائیلی برای همیشه بسته خواهد شد». او افزود: «ما پیوسته درباره مذاکره با حماس می‌شنویم و حماس در نوار غزه تفنگ گلدن را به نمایش می‌گذارد، اما منابع اسرائيلی هیچ‌ چیزی در این زمینه به ما نمی‌گویند. سمحا گفت از زمان اسارت هدار گلدن تا امروز، سه نخست‌وزیر رهبری کشور را به دست گرفتند و هیچ‌کدام نتوانستند به این موضوع رسیدگی کنند. در این مدت، در سمت ریاست ستاد ارتش بارها تغییراتی به وجود آمد، اما آن‌ها نیز نتوانستند اسیران را آزاد کنند، اکنون دولت چه پیامی برای سربازان و افسران دارد؟»

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، خانواده هدار گلدن دولت اسرائیل را متهم کرده‌اند که برای رهایی او یا به دست آوردن جسدش، تلاشی که لازم باشد انجام نمی‌دهد. از سوی دیگر، تزیپی یحزکالی افزود امروز جنبش حماس در نمایندگی از مردم فلسطین، نقش بیشتری نسبت به تشکیلات خودگردان فلسطین دارد و رشد و توسعه قدرت حماس ناشی از اشتباه‌های گذشته اسرائیل است.

او خاطرنشان کرد که بزرگ‌ترین اشتباه اسرائیل حمایت از جنبش حماس بود، به‌ویژه اینکه اسرائيل با توجه به این باور که حماس به نیروی مخالفی برای سازمان آزادی‌بخش فلسطین تبدیل می‌شود، از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ از جنبش حماس حمایت کرد و حتی در نوار غزه مساجدی ساخت، اما در سال ۱۹۸۷، حماس علیه اسرائيل اعلام جهاد کرد و اسرائيل با یک جنبش جهادی ستیزه‌جو مواجه شد که وجود اسرائيل را نمی‌پذیرد و هر روز دردسر بیشتری برای آن ایجاد می‌کند.

بیشتر از جهان