روزنامه حکومتی چین: ایران، مقصد نامنتظره گردشگران چینی

روزنامه گلوبال‌تایمز پکن از ایران به عنوان «اسب سیاه» گردشگران چینی نام برد 

روزنامه گلوبال تایمز پکن از ایران به‌عنوان یکی از مقاصد گرشگران چینی نام می‌برد -- Hector RETAMAL / AFP

روزنامه «گلوبال‌تایمز» که به حزب کمونیست چین و حکومت این کشور وابسته است، چهارشنبه، ۱۵ دسامبر (۲۴ اسفند)، در مقاله‌ای، از علاقه گردشگران چینی به سفر به ایران خبر داد. در پی پایان سیاست‌های اکید قرنطینه کرونایی در چین، مسافرت شهروندان این کشور افزایش یافته است. این روزنامه در گزارش خود به زبان انگلیسی، نوشت مقاصد گردشگران با دوران پیشاکرونا تفاوت کرده و در این میان، «اسب سیاه» گردشگران چینی، ایران است. (منظور از «اسب سیاه» در انگلیسی، نامنتظره و خواستنی بودن است.) 

در این گزارش از مصر، روسیه و کشورهای منطقه قفقاز (عمدتا گرجستان و جمهوری آذربایجان) به منزله دیگر مقاصد جدید گردشگران چینی نام برده شده است. شرکت‌های گردشگری در چین از چهارشنبه، ۱۵ مارس، فروش تور به حدود ۴۰ کشور را آغاز کرده‌اند. غیر از موارد مذکور، نپال، ویتنام، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و برزیل نیز سایر مقاصد مورد علاقه چینی‌ها دانسته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از کارمندان شرکت «یو تور» به گلوبال‌تایمز گفت که تور ۱۳ روزه این شرکت به مقصد ایران با قیمت ۲۹ هزار و ۸۰۰ یوآن‌ (معادل حدود ۴۳۰۰ دلار) ظرف یک روز فروش رفته است. او گفت این شرکت قصد دارد شمار تورهای خود به ایران را افزایش دهد.

او افزود: «راستش را بخواهید، غافلگیر شدیم و انتظار نداشتیم اینقدر اشتیاق برای سفر به ایران وجود داشته باشد… مشتریانی که ایران را انتخاب می‌کنند، عموما ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند و از قابلیت بیشتری برای لذت بردن از عمق فرهنگ ایران برخوردارند. این کشور در ضمن روادید را برای مسافران چینی لغو کرده است.»

شرکت‌های دیگری نیز از فروش فوری تورهای خود به ایران گفتند. یکی از این شرکت‌ها گفت که  تور ۱۰ روزه‌ آن برای ایران ۳۰ نفر جا داشته، اما در کمتر از یک روز فروش رفته است.

خانم شیه، شهروندی ۳۲ ساله در پکن، به گلوبال‌تایمز گفت: «ایران از فرهنگی غنی بهره‌مند است و موهبت‌های بسیاری دارد: غذا، منظره، و نیز خیلی با فرهنگ چینی متفاوت است.»