علی شمخانی به امارات متحده عربی سفر می‌کند

نورنیوز: علی شمخانی را در سفر به ابوظبی، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران همراهی می کنند‎

علی شمخانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نماینده علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا است -- Irna

یک هفته پس از اعلام توافق ایران و عربستان سعودی برای برقرار روابط دیپلماتیک، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه، در راس یک هیات امنیتی، اقتصادی و سیاسی به امارات متحده عربی سفر می‌کند.

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی با تایید اخبار منتشر شده درباره سفر علی شمخانی به امارات متحده عربی، افزود که سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی «روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه در پاسخ به سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ایران و به دعوت رسمی همتای شمخانی» انجام می‌شود.

علی شمخانی که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نماینده علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا است، «در سفر به امارات علاوه بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.»

بنابر اعلام سایت نورنیوز، علی شمخانی را در جریان سفر به ابوظبی، «مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی» جمهوری اسلامی ایران همراهی می‎‌کنند.

سفر شمخانی به امارات متحده عربی، پس از انتشار بیانیه سه‌جانبه از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین که ۱۰ مارس ۲۰۲۳ (۱۹ اسفند ۱۴۰۱) منتشر شد، انجام می‌شود.

روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پس از حملات دی ماه سال ۱۳۹۲ به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع شد.

گفت‌وگوهای رودرروی مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی و همتایان سعودی آن‌ها، اولین بار در بهار ۱۴۰۰ و با میانجی‌گری دولت عراق کلید خورد، مذاکراتی که در نهایت به بیانیه سه‌جانبه از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین در نوزدهم اسفند ماه منجر شد.

پیش از تایید رسمی اخبار مربوط به سفر علی شمخانی به امارات متحده عربی، سایت اعتماد آنلاین گزارش داد که در جریان این سفر قرار است شمخانی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، نیز دیدار کند.

به نوشته اعتماد آنلاین «افزایش آشکار تعامل ایران و امارات متحده عربی به دنبال سفر اخیر شمخانی به چین است، جایی که او مذاکراتی با عربستان سعودی را رهبری کرد و در نوزدهم اسفند اعلام شد که سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض ظرف دو ماه آینده بازگشایی خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سایت افزود هر دو طرف ایرانی و اماراتی در جریان سفر شمخانی در صدد رایزنی‌ برای «پیشبرد و سازماندهی همکاری‌های منطقه‌ای» هستند و همچنین «درباره توافق هسته‌ای و راه‌حل‌های رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی» نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

سایت نورنیوز نیز تاکید کرد که هدف از سفر شمخانی به ابوظبی «حل و فصل چند پرونده مهم امنیتی و اقتصادی» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی به طور رسمی جزئیات بیشتری از سفر شمخانی به ابوظبی را اعلام نکرده‌اند اما گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از گفت‌‎وگوهای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در امارات متحده عربی با مقام‌های این کشور به گسترش همکاری‌های اقتصادی، به ویژه همکاری‌های بانکی و ارزی در شرایط تحریم‌ها مرتبط است.

این بخش از گفت‌وگوهای شمخانی با مقامات امارات متحده عربی از آن رو اهمیت دارد که در ماه‌های اخیر، با اجرای دستورالعمل‌های جدید بانکی آمریکا، انتقال بخشی از ارزهایی که از مسیر عراق به ایران وارد می‌شد در عمل غیرممکن شده و بحران ارزی به بحرانی حاد برای مقام‌های جمهوری اسلامی تبدیل شده است.