وزیر دارایی عربستان: سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند خیلی سریع اتفاق افتد

عربستان فرصت‌های زیاد و متنوعی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد

محمد عبدالله الجدعان، وزیر دارایی پادشاهی عربستان سعودی گفت با توجه به توافق اخیر دو کشور، عربستان می‌تواند خیلی سریع در ایران سرمایه‌گذاری‌کند.

الجدعان در یک سخنرانی در مجمع بین‌المللی بخش مالی صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی گفت: عربستان فرصت‌های زیاد و متنوعی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد و این کار می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد.

روابط دو کشور هفت سال پیش و در پی حمله نیروهای طرفدار حکومت در ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شد.

مقامات جمهوری اسلامی و عربستان سعودی هفته گذشته با میانجیگری چین برای ازسرگیری روابط به توافق رسیدند. این توافق با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

وزیر دارایی عربستان سعودی گفت:« ما به اصول توافق خود با ایران پایبند هستیم و رهبری عربستان به صراحت اعلام کرده است که منطقه با ثبات می‌تواند سرمایه گذاری، نیازهای مردم و رفاه آنها را تامین کند.»

او افزود:«ایران همسایه ما است و تا صدها سال آینده نیز همین طور خواهد ماند. من هیچ مانعی برای عادی‌سازی روابط به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی نمی‌بینم.»

وزیر دارایی عربستان سعودی گفت:« هدف ما ایجاد ثبات در منطقه از طریق بهبود روابط با کشور ایران به عنوان همسایه پادشاهی عربستان سعودی است و احیای روابط مستلزم احترام به منشور و توافقات سازمان ملل متحد و اصول حاکمیتی هر کشور و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به توافق تهران و ریاض برای بازبرقراری روابط دیپلماتیک گفت که این توافق به معنی حل همه اختلافات بین دو طرف نیست.

او به الشرق‌الاوسط گفت که توافق با ایران برای بازسازی روابط دیپلماتیک، تمایل دوجانبه به حل اختلافات از طریق تعامل و گفت‌و‌گو را تایید می‌کند، اما به این معنی نیست که همه اختلافات بین دو کشور حل شده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت که به عنوان بخشی از این توافق در انتظار دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی است.

او گفت: «ما برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک در دو ماه آینده آماده‌ایم و طبیعی است که در آینده با یکدیگر دیدار کنیم.»

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که ایران و عربستان دو کشور همسایه با نقاط اشتراک فرهنگی، تاریخی و منطقه‌ای‌اند.

او این توافق را نشانه‌ای برای تمایل به حل اختلافات از مسیر صلح‌آمیز و با استفاده از ابزار‌های دیپلماتیک توصیف کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت که پادشاهی عربستان امیدوار است فصل جدیدی از روابط با ایران برای تقویت چشم‌انداز همکاری به نفع صلح و ثبات منطقه و در مسیر توسعه و کامیابی گشوده شود.

او بار دیگر درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «بدون تردید توسعه توانمندی‌های هسته‌ای ایران نگران‌کننده است و ما منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی‌ می‌خواهیم.»

وزیر امور خارجه عربستان بار دیگر از ایران خواست که به تعهداتش در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند و با دوستان و متحدان برای تضمین دادن در این زمینه همکاری کند.