سفیر اسرائیل در بحرین: توافق ایران و عربستان سعودی اثری بر روابط منطقه‌ای اسرائیل ندارد

ایتان نائیه گفت باید منتظر ماند و دید آیا برقراری روابط ایران و عربستان سعودی به ثمر می‌رسد

نائیه: «مطالبی که در مورد مرگ روابط اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح می‌شود به‌شدت اغراق‌آمیز است‌»ـ Mazen Mahdi / AFP

ایتان نائیه، سفیر اسرائیل در بحرین، گفت مطالبی که در مورد مرگ روابط اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی ازسرگیری رابطه ایران و عربستان سعودی مطرح می‌شود به‌شدت اغراق‌آمیز است.

به گزارش اورشلیم پست، او که در یک نشست مطبوعاتی در حاشیه همایشی تجاری در بحرین صحبت می‌کرد گفت: «این موضوع که ۵۳۰ تاجر بحرینی‌ــ همراه وزیر و مقام‌های دولتی‌ــ در این همایش شرکت و با ۶۰ تاجر و مقام اسرائیلی دیدار می‌کنند نشان‌دهنده علاقه به پیشبرد روابط بحرین و اسرائیل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نائیه گفت باید منتظر ماند و دید آیا برقراری روابط میان ایران و عربستان سعودی به ثمر می‌نشیند یا خیر.

او در ادامه افزود: «این‌جا خاورمیانه است. این عربستان سعودی‌ و ایران است. حرف‌هایی را که زدند به‌دقت بخوانید‌ــ فکر می‌کنم بیشتر حرف‌ها را ایرانی‌ها زدند.»

نائیه با اشاره به تاریخچه طولانی خصومت و رقابت بین دو کشور اسلامی شیعه و سنی، گفت داستان ایران و سعودی همین دیروز شروع نشد، این داستان در سال ۲۰۱۶ که یک شخصیت مذهبی شیعه در عربستان سعودی اعدام شد و ایرانی‌ها روابط دیپلماتیکشان را قطع کردند شروع نشد، پیشینه و تاریخچه دارد.

سفیر اسرائیل در بحرین در ادامه بحث در مورد آشتی میان ایران و عربستان سعودی، داستان عقرب و قورباغه را بازگو کرد که عقرب از قورباغه خواست او را به آن‌سوی رودخانه ببرد اما در میانه راه قورباغه را نیش زد و در پاسخ گفت «نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است».

نائیه سپس گفت وقتی بحث ایران و عربستان سعودی به میان می‌آید، «فکر نمی‌کنم کسی تردید داشته باشد که کدام عقرب و کدام قورباغه است».