جان کربی: از مانورنظامی مشترك چین و روسیه و ایران نگران نیستیم

«آمریکا و دیگر کشور‌ها همواره تمرین‌های آموزشی انجام می‌دهند و این نخستین بار نیست که روس‌ها و چینی‌ها با هم آموزش می‌بینند»

پهپاد آمریکایی ام کیو-۹ _ JOHN MOORE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) گفت لاشه پهپاد ام‌کیو-۹ آمريکا که پس از اصابت جت‌های جنگنده روسی به دريای سياه سقوط کرد، ممکن است هرگز پیدا نشود.  جان کربی در مصاحبه‌ای با سی. ان. ان. گفت: «من مطمئن نیستم که بتوانیم آن را پیدا کنیم.» او افزود: پهپاد در نقطه بسیار بسیار عمیق دریای سیاه سقوط کرده است.»

کربی به ای. بی. سی. گفت: اگر روس‌ها این پهپاد را بازیابی کنند، مقامات آمریکایی اقدامات احتیاطی انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که توانایی آن‌ها در کسب اطلاعات مفید از آن محدود خواهد بود.

کاخ سفید پیش از این گفته بود آمریکا پس از برخورد یک پهپاد پیشرفته نیروی هوایی این کشور با جت جنگنده روسی در حریم هوایی بین‌المللی در روز سه‌شنبه، برای حفاظت از اموال نظامی خود اقدام کرده است.

شبکه خبری ان‌‌.بی‌.سی به نقل از ارتش آمریکا گزارش داده بود که ساعت ۷ صبح سه‌شنبه، یک جت جنگنده سوخو ۲۷ روسی، پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۹ را بر فراز دریای سیاه هدف قرار داد.
پت رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت در ارتباط با پهپاد ام‌کیو-۹ «وارد جزئیات» نخواهد شد. 
با این حال، او گفت: «به دلیل آسیب وارده به پهپاد، آمریکا در موقعیتی بوده که اساسا باید پهپاد در دریای سیاه سقوط می‌کرد.» پت رایدر گفت پهپاد مذکور «غیرقابل کنترل» و برای پرواز نامناسب بود، بنابراین آمریکا «آن را به صورت کنترل‌شده ساقط کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای سوخو۲۷ روسیه، پیش از برخورد با پهپاد آمریکایی «بی‌پروا و غیرحرفه‌ای» رفتار می‌کرد. این بیانیه می‌افزاید: «این حادثه نشان‌دهنده فقدان توانایی، و نیز ناامن و غیرحرفه‌ای بودن طرف روسی است.»

در مقابل، وزارت دفاع روسيه سه‌شنبه اين برخورد را «ناشی از مانور شدید» دانست. به گفته وزارت دفاع روسیه، پهپاد ام‌کیو-۹ پیش از برخورد با آب، «ارتفاع پرواز را کم کرد و تحت کنترل نبود». وزارت دفاع روسيه در بیانیه‌ای، برخورد هواپیمای سوخو ۲۷ با پهپاد آمریکایی را تکذیب کرد، اما جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا، گفت این پهپاد «هدف رهگیری و اصابت یک هواپیمای روسی» قرار گرفت که منجر به «سقوط آن شد». 
سخنگوی پنتاگون نیز به رسانه‌‌ها گفت: «طبق اطلاع من، در این مرحله، روس‌ها به پهپاد دسترسی نیافته‌‌اند.» پت رایدر به رسانه‌ها گفت خبر جدیدی از نتیجه جست‌وجو برای یافتن بقایای این پهپاد ندارد.

به گزارش دیلی میل، دیوید برگر، فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا، این نوع برخورد را بزرگ‌ترین نگرانی خود در این نقطه در اروپا و در اقیانوس آرام دانست. او در نشستی مطبوعاتی گفت: «بزرگ‌ترین نگرانی من، هم در اروپا و هم در اقیانوس آرام، تهاجم خلبان‌ها‌ یا کاپیتان‌‌های کشتی‌های روسیه یا چین، یا بیش از حد نزدیک شدن آن‌ها است که می‌تواند باعث برخورد شود.»

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه، ۱۲ مارس، هشدار داد که در حالیکه چین و روسیه روابط و نفوذ خود را تقویت می‌کنند، آمریکا «هنوز نشسته» است. 

به گزارش اینسایدر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز چهارشنبه، ۱۵ مارس، خواستار آن شد که مسکو هواپیماهای خود را به شکلی حرفه‌ای به کار گیرد، و برخورد بین هواپیمای جنگی روسیه و پهپاد آمریکایی را نمونه‌ای از اقدامات «خطرناک» دانست.

همزمان با بروز تنش بین آمریکا و روسیه در دریای سیاه، روسیه چهارشنبه، ۱۵ مارس، رزمایش مشترکی نیز با جمهوری اسلامی ایران و چین در دریای عمان شروع کرد.

به گزارش واشنگتن‌پست، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، چهارشنبه در واکنش به این رزمایش، گفت که کاخ سفيد نگران تمرين‌های نظامی مشترک بین بین روسیه، چین و ایران نيست. کربی گفت: «آمریکا و دیگر کشور‌ها همواره تمرین‌های آموزشی انجام می‌دهند و این نخستین بار نیست که روس‌ها و چینی‌ها با هم آموزش می‌بینند.»

بیشتر از جهان