سفر احتمالی شی جین پینگ به روسیه در هفته آینده

زلنسکی هشدار داده است که با کمک تسلیحاتی چین به روسیه، جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، قصد دارد نقش بیشتری در جنگ اوکراین و روسیه بازی کند-Maxim SHIPENKOV / POOL / AFP

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، قصد دارد نقش بیشتری در جنگ اوکراین و روسیه بازی کند. او هفته آینده برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ، به روسیه سفر خواهد کرد و همچنین اولین مذاکراتش را با زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواهد داشت.

منابع مطلع به خبرگزاری رويترز گفتند که شی جین پینگ ممکن است در پاسخ به دعوت ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، هفته آينده از مسکو ديدن کند. وال‌استریت ژورنال گزارش می‌دهد که شی قصد دارد یک کنفرانس ویدیویی نیز با ولودیمیر زلنسکی برگزار کند. 

وزارت امور خارجه چین در این باره اظهارنظر نکرده است، و کرملين نیز گفته است که در این مورد خبری برای اعلام ندارد. دفتر رئيس جمهوری اوکراين هم از اظهارنظر خودداری کرده است.

منابع مطلع از سفر شی جین پینگ به مسکو، به رویترز گفتند که با توجه به حساسیت این موضوع، تنها به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: «بنا به قاعده معمول، اطلاعیه‌های دیدارهای رسمی خارجی همزمان با توافق متقابل طرفین هماهنگ می‌شود. وقتی آماده باشیم، به شما اطلاع خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر شی جین پینگ به روسیه، رویداد بزرگی برای پوتین خواهد بود. ولاديمير پوتين اغلب از برنامه‌ خود برای میزبانی از شی در ماه‌های آینده صحبت کرده است.  روسیه برای فروش نفت و گاز خود که دیگر نمی‌تواند به اروپا صادر کند، به چین متکی است.

اگر شی جین پینگ پس از سفر خود به روسیه، ویدیویی با زلنسکی دیدار کند، می‌تواند به معنی این باشد که پکن به بی‌طرفی خود پایان داده و حمایت خود را از مسکو مستحکم کرده است. زلنسکی از شی جین پینگ خواسته است که با او حضوری صحبت کند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، چین نه‌تنها کرملین را محکوم نکرده، بلکه با تحریم‌های غرب علیه مسکو مخالفت کرده است. 

پکن ماه فوريه یک طرح صلح پیشنهاد کرد که با ترديد غرب مواجه شد. مسکو این طرح را ستود، اما زلنسکی با احتياط از آن استقبال کرد.

آمريکا از ماه گذشته بارها گفته است که چين احتمالا در صدد کمک تسلیحاتی به روسيه است. پکن این ادعا را رد می‌کند. زلنسکی هشدار داده است که با کمک تسلیحاتی چین به روسیه، جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد. او معتقد است که پکن از خطرات این تصمیم آگاه است.

چین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲، پیش از حمله روسیه به اوکراین، روابط خود را به  سطح «مشارکت بدون محدودیت» ارتقا دادند و بر همکاری راهبردی دو کشور تاکید کرده‌اند. وزیر خارجه چين در فوريه ۲۰۲۳، نخستین سالگرد جنگ اوکراین، از مسکو ديدن کرد. همزمان، جو بايدن، رئيس جمهوری آمريکا، به کی‌‌یف سفر کرد که تاکیدی بر حمایت آمریکا و غرب از اوکراین بود.

بیشتر از جهان