ایالات متحده: جت روس عامل سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه؛ مسکو انکار کرد

پنتاگون اعلام کرد که واشینگتن فاش نخواهد کرد که آیا پهپاد سرنگون‌شده بر فراز دریای سیاه حامل مهمات بوده است یا خیر

 واشنگتن فاش نخواهد کرد که پهپاد سرنگون‌شده بر فراز دریای سیاه حامل مهمات بوده است یا خیر-WILLIAM ROSADO/US AIR FORCE/AFP

یک جت جنگنده روس روز سه‌شنبه با آسیب رساندن به ملخ یک پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه، باعث سرنگونی این پهپاد شد. این برخورد کمی بعد از ساعت ۷ صبح به وقت اروپای مرکزی رخ داد.

پنتاگون عصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن فاش نخواهد کرد که آیا پهپاد سرنگون‌شده بر فراز دریای سیاه حامل مهمات بوده است یا خیر.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که پهپاد «ام‌کیو-۹ ریپر» (MQ-9 Reaper) ایالات متحده و دو جت روسی سوخو-۲۷ فلانکر بر فراز آب‌های بین‌المللی دریای سیاه مشغول عملیات بودند که یکی از جت‌های روسی عمدا در برابر این پهپاد سوخت خالی کرد.

به گفته این مقام مسئول ایالات متحده، سپس یکی از جت‌های سوخو روسی به پروانه پهپاد آمریکایی که در قسمت عقب نصب شده بود، آسیب رساند. این آسیب ایالات متحده را مجبور کرد که پهپاد را در آب‌های بین‌المللی دریای سیاه فرود آورد. واشنگتن تصریح نکرده است که سوخوی روسی چگونه به ملخ عقبی پهپاد آسیب زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی هوایی ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای هواپیمای روسی را متهم کرد که «بی‌ملاحظه، از نظر زیست‌محیطی نامطلوب و غیرحرفه‌ای» عمل کرده است که گویای «فقدان صلاحیت» طرف روس است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، صبح روز سه‌شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، را در جریان این حادثه قرار داده است.

کربی همچنین گفت که رهگیری هواپیماهای آمریکایی بر فراز دریای سیاه از طرف هواپیماهای روسی امر «غیر معمولی» نیست و در هفته‌های اخیر، رهگیری‌های دیگری نیز گزارش شده است، اما آنچه روز سه‌شنبه اتفاق افتاد از لحاظ «نا‌امنی، غیرحرفه‌ای و بی‌ملاحظه بودن» اقدام‌های روسیه، منحصربه‌فرد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو شامگاه سه‌شنبه در واکنشی این ادعا را که روسیه عامل سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه بوده است، رد کرد.

با این حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که ما سفیر روسیه را به‌دلیل ساقط کردن این پهپاد، به وزارت خارجه احضار می‌کنیم.

هواپیماهای روسیه و ایالات متحده در جریان جنگ اوکراین بر فراز دریای سیاه عملیات انجام داده‌اند، اما این نخستین برخورد از این دست است که تشدیدکننده بالقوه وضعیت خطرناک در زمان جنگ تلقی می‌شود.

ایالات متحده از قبل از آغاز جنگ، پهپادهای «ریپر» خود را بر فراز دریای سیاه عملیاتی کرده بود و از پهپادهای جاسوسی برای نظارت بر منطقه استفاده می‌کرد.

به گزارش نیروی هوایی ایالات متحده، پهپادهای «ریپر» می‌توانند تا ارتفاع ۵۰ هزار پا پرواز کنند و دارای حسگرها و قابلیت‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات و عملیات شناسایی برای مدت زمانی طولانی‌اند که آن‌ها را به یک پلتفرم (بستر) ایده‌آل برای ردیابی تحرکات در میدان جنگ و در دریای سیاه تبدیل می‌کند.