شرکت بوئینگ: «ریاض‌ایر» و «سعودی ایرلاین» سفارش خرید ۷۸ بوئینگ را ثبت کردند

این سفارش که می‌تواند تا ۱۲۱ هواپیما نیز افزایش یابد، پنجمین سفارش بزرگ از نظر ارزش تجاری در تاریخ بوئینگ است

کاخ سفید اعلام کرد که ارزش این معامله می‌تواند به ۳۷ میلیارد دلار برسد_ Logan Cyrus / AFP

شرکت بوئینگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که با دو شرکت هواپیمایی «ریاض ایر» و «سعودی ایرلاین» برای خرید ۷۸ هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر برای حمایت از برنامه‌های هوانوردی در حال توسعه عربستان سعودی، به توافق رسیده است.

«ریاض ایر» که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی است، با خرید ۳۹ هواپیمای بوئینگ دریم‌لاینر با گزینه‌هایی برای افزوده شدن ۳۳ جت دیگر موافقت کرد. همچنین «سعودی ایرلاین» نیز با خرید ۳۹ بوئینگ دریم‌لاینر با گزینه‌هایی برای افزودن شدن ۱۰ جت دیگر موافقت کرد.

این سفارش که می‌تواند تا ۱۲۱ هواپیما نیز افزایش یابد، پنجمین سفارش بزرگ از نظر ارزش تجاری در تاریخ بوئینگ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، گفت که این قرارداد‌ها بخشی از نقشه‌ اصلاحات اقتصادی و اجتماعی است که مرزهای عربستان سعودی را به‌روی جهان باز می‌کند.

در حالی که بوئینگ تخمینی از ارزش کل این سفارت ارائه نکرده است، اما کاخ سفید اعلام کرد که ارزش این معامله می‌تواند به ۳۷ میلیارد دلار برسد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «ما بسیار خرسندیم که بوئینگ توانست پس از سال‌ها بحث و گفت‌وگو سرانجام این قراردادها را با عربستان سعودی منعقد کند.»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه به‌طور رسمی از تشکیل شرکت «ریاض‌ایر» با تونی داگلاس، کهنه‌کار این صنعت، به‌عنوان مدیر اجرایی آن خبر داد. پادشاهی سعودی به دنبال رقابت در عرصه منطقه‌ای و جهانی در زمینه سفر هوایی است.

«ریاض‌ایر» به‌طور کامل متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی است که بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار دارایی دارد و محرک اصلی تلاش‌های پادشاهی سعودی برای تنوع بخشیدین به اقتصاد و دور شدن از وابستگی به نفت است.

منابع آگاه همچنین به رویترز گفتند که ریاض در ماه اکتبر در حال مذاکره برای سفارش ۴۰ جت «ای‌۳۵۰» از شرکت ایرباس بود.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، شرکت هواپیمایی «ریاض‌ایر» تا سال ۲۰۳۰ به مقصد بیش از ۱۰۰ نقطه جهان پرواز خواهد داشت.

هدف‌گذاری پادشاهی سعودی، دستیابی به ترافیک هوایی تا ۳۳۰ میلیون مسافر تا پایان قرن حاضر است. مقام‌های عربستان سعودی اعلام کردند که فرودگاهی به مساحت ۵۷ کیلومتر مربع در شهر ریاض ساخته می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، پذیرای ۱۲۰ میلیون مسافر و تا سال ۲۰۵۰ پذیرای ۱۸۵ میلیون مسافر خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد