عربستان سعودی؛ طرح عظیم شاهزاده محمد بن‌سلمان برای فرودگاه بین‌المللی ریاض

ولیعهد عربستان سعودی قصد دارد فرودگاه ریاض را تا سال ۲۰۳۰ به یک مرکز بزرگ حمل‌و‌نقل هوایی با شش باند موازی تبدیل کند

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر (۷ آذر)، گزارش داد که شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرد که قصد دارد فرودگاه ریاض را تا سال ۲۰۳۰ به یک مرکز بزرگ حمل‌و‌نقل هوایی با شش باند موازی تبدیل کند تا این فرودگاه بتواند پذیرای ۱۲۰ میلیون مسافر باشد.

به گفته این خبرگزاری، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی (صندوق سرمایه‌گذاری عمومی - پی‌آی‌اف) بودجه این پروژه عظیم را در بازسازی فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان را تامین خواهد کرد. این پروژه بیش از ۵۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و فرودگاه فعلی ملک خالد نیز بخشی از آن خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنعت هوانوردی، بخشی از راهبرد دولت ریاض برای تبدیل شدن به یک هاب حمل‌و‌نقل و لجستیک جهانی تا سال ۲۰۳۰ است و فرودگاه ریاض، پایگاه عملیاتی یک شرکت هواپیمایی کاملا جدید به نام «آرآی‌ای» است که با خطوط هوایی صاحب‌نام و پرتردد منطقه، یعنی شرکت هوایی امارات و قطرایرویز، رقابت می‌کند. 

پادشاهی عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت، اهداف بلندپروازانه‌ای برای خود در نظر گرفته است و در این مسیر، صدها میلیارد دلار در طرحی به نام «چشم‌انداز ۲۰۳۰» سرمایه‌گذاری کرده است که شاهزاده محمد بن‌سلمان، آن‌ را کلید زده است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی همچنین افزوده است که پروژه بازسازی فرودگاه ریاض، در راستای چشم‌انداز عربستان سعودی برای تبدیل ریاض به یکی از ۱۰ اقتصاد شهری برتر جهان و حمایت از رشد جمعیت ریاض به ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ است. 

فرودگاه ملک‌سلمان تا سال ۲۰۵۰ برای ۱۰۳ هزار نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند، ۱۸۵ میلیون مسافر را جابه‌جا، و سه و نیم میلیون تن بار را پردازش خواهد کرد. 

جزئیات سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم هنوز اعلام نشده است، اما یک فرد آشنا به این برنامه‌ها به خبرگزاری رویترز گفت که بخش هوانوردی (پی‌آی‌اف) در حال دریافت سرمایه‌های هنگفت برای ایجاد اکوسیستمی از خطوط هوایی باری و مسافری، شرکت‌های تعمیرکار، و باندهای هوایی است.

پادشاهی عربستان سعودی هم‌اکنون در حال مذاکره با هواپیماسازان ایرباس و شرکت بوئینگ برای سفارش دو هواپیما به نام‌های «سعودی» و «آر‌آی‌ای» است.

بیشتر از جهان