آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان خیزش سراسری؛ بلاتکلیفی زندانی‌ها و ابهام در آمارهای رسمی

‌به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان مسعود اسلامی‌‎نسب، با وجود بیماری عفو نشد و به ۷ سال محکوم شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد حدود ۲۲ هزار نفر از عفوشدگان اخیر مربوط به «اغتشاشات اخیر» بودند. این صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه نشان از آن دارد که تعداد بازداشت‌شدگان خیزش سراسری بیش از اعداد تخمینی قبلی و بالاتر از ۲۲ هزار نفر بوده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی خود، با بیان اینکه تعداد کل عفوشدگان اخیر ۸۲ هزار نفر است، گفت: «عفوشدگان اخیر در دو بخش بودند؛ بخش اول محکومان و متهمان اغتشاشات و بخش دوم محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور. حدود ۲۲ هزار نفر از عفوشدگان اخیر مربوط به اغتشاشات اخیر بودند. برخی از این ۲۲ هزار نفر در بازداشت و برخی در زندان بودند و تعداد زیادی نیز زمانی که تعقیب شدند، با تعهد آزاد شدند و رفتند. تعداد زیادی از افراد مرتبط با اغتشاشات زمانی که تعقیب شدند، با دادن تعهد آزاد شدند و رفتند.»

این در حالی‌ است که کماکان بسیاری از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در زندان‌اند و تعدادی از این افراد نیز وضعیتشان بلاتکلیف‌ است. برخی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری نیز هنوز در خطر اعدام قرار دارند و برای برخی از آن‌ها حکم اعدام صادر شده است.

در همین حین، کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها اعلام کرد که حکم دوبار اعدام ‎عرشیا تکدستان از بازداشت‌شدگان نوشهر، در دیوان عالی نقض و پرونده او به شعبه هم‌عرض ارجاع شده است. حکم اعدام این جوان معترض در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ساری صادر شده بود.

عرشیا تکدستان جوانی ۱۸ ساله ساکن ‎نوشهر ‎مازندران است که پیش از این به دو بار اعدام محکوم شده بود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، اتهام‌‎های اصلی عرشیا تکدستان «افساد فی الارض» و «محاربه» بود که بابت آن به اعدام محکوم شد. او همچنین به اتهام «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از اجرای احکام اعدام او و دو معترض دیگر شده بود. عفو بین‌الملل اعلام کرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متهم است که برای اخذ اعتراف از این بازداشت‌شدگان جوان آن‌ها را زیر شدیدترین فشارها از جمله تجاوز، اعدام ساختگی و شکنجه‌های جنسی قرار داده است. به‌ نوشته سازمان عفوبین‌الملل، عرشیا تکدستان ۱۸ ساله، مهدی محمدی‌فرد ۱۹ ساله و جواد روحی ۳۱ ساله در جریان خیزش سراسری ایرانیان در استان مازندران بازداشت، شکنجه و به اتهام‌های محاربه و افساد فی‌الارض به دوبار اعدام محکوم شده‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان همچنین اعلام کرد که مسعود اسلامی‎‌نسب، شهروندی که در جریان خیزش سراسری در تاریخ ۲۱ مهرماه دستگیر شده بود، در دادگاه به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده و هم‎‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان تهران بزرگ است. به گزارش کمیته پیگیری به نقل از منابع نزدیک به مسعود اسلامی‌نسب، ماموران وزارت اطلاعات او را در منزل پدری‌‎اش دستگیر و به اتهام ضرب‌وجرح و کشیدن سلاح سرد به روی ماموران امنیتی به محاربه متهم کردند. این جوان معترض پس از بازداشت، به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات، منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود اسلامی‌‎نسب در حالی به ضرب و جرح ماموران متهم شده است که پس از بازبینی دوربین‎‌های محل حادثه، هیچ مدرکی علیه مسعود به دست نیامد و مامور زخمی‌شده نیز اعلام کرد که فرد حمله‎‌کننده به او مسعود اسلامی‎‌نسب نیست. پس از اثبات این قضیه، دادگاه در اتهام محاربه برای او قرار منع تعقیب صادر کرد اما او را به اتهام «تخریب و تحریق، حمل سلاح سردــ چاقو، عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور، اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام»، در مجموع به تحمل ۲۱ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر، به هفت سال حبس تعزیری کاهش یافت.

رضا شفاخواه، وکیل این شهروند زندانی، در توییترنوشت که علی‌رغم دارا بودن شرایط عفو تاکنون از آزادی مسعود اسلامی‎‌نسب ممانعت به عمل آمده است: «با وجود شمول عفو نسبت به اغلب متهمین سیاسی و معترضین، موکلم مسعود اسلامی‌نسب علی‌رغم نبود هرگونه تخریب یا ضرب و جرح یا شاکی خصوصی در پرونده، شامل عفو نشده و همچنان در بند و بازداشت است.»

به گفته وکیل این زندانی سیاسی، مسعود به دلایل پزشکی توان تحمل کیفر حبس را ندارد. گفته می‎‌شود مسعود اسلامی‌‎نسب به بیماری دوقطبی مبتلا است و در زندان از دسترسی به دارو و پزشک متخصص اعصاب و روان محروم است.

در جریان اعتراض‌ها به مسمومیت دانش‌آموزان، نیروهای امنیتی انتشاردهندگان خبر حملات به مدارس و افرادی را هم که برای پیگیری و دادخواهی اقدام کرده بودند، بازداشت کردند. در همین راستا، کانون حقوق بشر ایران گزارش داد که ستاره میرسالاری، معترض به حمله شیمیایی به دانش‌آموزان، بعد از گذشته یک هفته همچنان در زندان سپیدار اهواز در بازداشت است.

پیش از این اعلام شده بود که ستاره میرسالاری، بلاگر معروف آبادانی، روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه پس از شرکت در تجمع و تحصن اعتراضی به حمله و مسمومیت دختران دانش آموز دستگیر شد. او مقابل مدرسه دخترش که در اثر انتشار گاز مسموم شده بود، بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، نیز به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، صالح نیکبخت که پیش از این وکالت پرونده بسیاری از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری و اعتراض‌های گذشته را بر عهده داشت، پس از احضار به دادسرای انقلاب به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد. نیکبخت در مصاحبه با سایت خبری دیده‌بان ایران، ضمن تایید این خبر، علت احضارش را «مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» عنوان کرد.