منع ورود به دانشگاه و احضار دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی

انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: به شرافت خود چوب حراج نمی‌زنیم

در ادامه سرکوب، اخراج و ممنوع‌الورودی دانشجویان معترض در ایران، دست‌کم ۴۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به کمیته انضباطی احضار شدند. هم‌زمان، فعالان دانشجویی از ممنوع‌الورودی ۳۰ دانشجوی پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی خبر دادند.

منع ورود دانشجویان به دانشگاه پس از آن اتفاق افتاد که دانشجویان در اعتراض به مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان و دانشجویان دختر تجمع اعتراضی برگزار کردند. تجمعی که گفته می‌شود با دخالت نیروهای حراست به «خشونت بی‌سابقه» کشیده شد.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد با انتشار گزارشی از تجمع اعتراضی دانشجویان در روز ۱۶ اسفند، نوشت که مسئولان حراست دانشگاه بسیاری از دانشجویان حاضر در این تجمع را به بازداشت و برخورد امنیتی تهدید کردند یا آنان را ضرب‌وشتم کردند. با این حال به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی به این هم راضی نیستند؛ چون طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۰ و ۲۱ اسفند، مانع ورود دانشجویان معترض به دانشگاه شدند و این اقدام در شرایطی انجام شد که هیچ‌یک از دانشجویان ممنوع‌الورود ابلاغ رسمی و کتبی دریافت نکرده‌ بودند.

گفته می‌شود فضای اطراف این دانشگاه نیز به‌شدت امنیتی است. دانشجویان متحد می‌گویند تعداد زیادی از دانشجویان با احکام کمیته‌های انضباطی از تحصیل معلق شده‌اند و این در حالی است که معاون حقوقی دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود تمامی دانشجویان تعلیقی بخشیده شده‌ و به کلاس‌های درس بازگشته‌اند. به‌رغم این ادعاها، نه‌تنها محرومیت‌ها لغو نشدند که احضارها همچنان ادامه دارند و دانشجویان جدیدی هم با حکم کمیته‌های انضباطی موقتا از تحصیل منع شده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز در خبری اعلام کرد در پی تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اعتراض به مسمومیت‌ زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر، برای دست‌کم ۴۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه پیامک احضار به کمیته‌ انضباطی ارسال شده است. گفته می‌شود روند رسیدگی به پرونده‌ها و تفهیم اتهام‌ها شتاب‌زده و در راستای صدور هرچه سریع‌تر احکام است.

بنا بر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، تنها یک روز پس از تجمع دانشجویان در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی مدارس، یکی از خوابگاه‌های دخترانه این دانشگاه در پی مسمومیت دانشجویان تخلیه شد اما مسئولان دانشگاه به‌جای رسیدگی به این وضعیت، دانشجویان معترض را احضار کرده‌اند.

جنبش دانشجویی در ایران پس از قتل مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و آغاز خیزش انقلابی، بار دیگر احیا شد. هم‌زمان با اعتراض‌های مردمی، هزاران دانشجو در دانشگاه‌های مختلف ایران تجمع، تحصن و اعتصاب کردند. بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر نشان می‌دهد که در جریان خیزش انقلابی بیش از ۷۰۰ دانشجو بازداشت شدند. فعالان دانشجویی هم از صدور احکام تعلیق، ممنوع‌الورودی و اخراج صدها دانشجو خبر داده‌اند و تشکل‌های صنفی مستقل دانشجویان نیز با تهدیدهای مداوم امنیتی، از ادامه فعالیت منع شده‌اند.

هیئت نظارت دانشگاه تهران هفته گذشته انجمن‌ اسلامی‌های دانشکده‌های فنی، ادبیات و علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق و علوم سیاسی را به مدت سه ماه از ادامه فعالیت منع کرد. انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پی صدور توقف فعالیت سه ماهه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این حکم غیرقانونی، بدون رعایت رویه‌های شکلی و بدون احضار نماینده انجمن دانشکده صادر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با انتقاد از رویه دانشگاه که راهکار دیگری جز «انسداد فعالیت مدنی» ندارد، افشا کرد که گروهی این انجمن را به «معامله» دعوت کرده‌اند و در صورت «عذرخواهی»، احکام صادره لغو خواهند شد. دانشجویان عضو این تشکل صنفی تاکید کردند که بر خلاف مسئولان دانشگاه، «قصد ندارند به شرافت خود چوب حراج بزنند» و چشم بستن بر حقیقت و تفسیر و تحلیل وقایع به نفع قشری خاص را «رذالتی» می‌دانند که با وجدان‌ بیدار آنان تناقض دارد.

در این بیانیه آمده است: «کسانی باید عذرخواهی کنند که مسبب ماه‌ها سرکوب دانشجویان به‌وسیله ضرب و شتم و استفاده از روش‌های غیرقانونی دیگر بودند و اکنون نیز با برپایی کمیته‌های انضباطی برای دانشجویان، اخراج استادان و سرکوب تشکل‌ها سرکوب را با فرمی دیگر ادامه می‌دهند.»