سیلیکون‌ولی بریتانیا با قیمت یک پوند به اچ‌اس‌بی‌سی فروخته شد

آشفتگی در بانک سیلیکون‌ولی بریتانیا در حال سرایت به بخش فناوری این کشور است

بانک سیلیکون‌ولی در زمره ۲۰ بانک بزرگ ایالات متحده برای پرداخت وام‌های ریسک‌پذیر بود ـ AFP

پس از آن که دولت و بانک مرکزی انگلستان تصمیم گرفتند برای مقابله با بحران مالی شعبه بانک سیلیکون‌ولی در بریتانیا کاری انجام دهند، شاخه بریتانیایی این بانک به اچ‌اس‌بی‌سی فروخته شد.

اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) گروه بانکداری بریتانیایی است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

این موسسه بانکی با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی در روز دوشنبه ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) اعلام کرد که شرکت تابعه آن «اچ‌اس‌بی‌سی یو‌کِی بنک»، شعبه بریتانیایی بانک سیلیکون‌ولی را به قیمت یک پوند انگلیس معادل ۱.۲۱ دلار خریده است.

مقامات بریتانیایی نیز تاکید کردند که پس از این خرید، تمام سپرده‌های مشتریان محافظت شده و جایی برای نگرانی سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

در روزهای گذشته با توجه به ضررهای پیش‌آمده برای بانک سیلیکون‌ولی در ایالات متحده آمریکا، بانک مرکزی انگلستان، شعبه بریتانیایی سیلیکون‌ولی (SVB UK) را بست و مجوز آن را به حالت فعالیت محدود درآورد.

بانک مرکزی انگلستان در روز دهم مارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از دادگاه بخواهد شعبه بریتانیایی بانک سیلیکون‌ولی را در فهرست بررسی ورشکستگی بانکی قرار دهد، سپس اخبار متعددی درباره پیشنهاددهندگان برای خرید این بانک در رسانه‌ها مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته بود که رویال گروپ، یک شرکت سرمایه‌گذاری تحت کنترل ابوظبی، در حال بررسی احتمال تصاحب بانک سیلیکون‌ولی در بریتانیا است. این رسانه خبر داده بود یک گروه مالی که به ریاست شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی اداره می‌شود، در حال بحث در مورد خرید احتمالی بانک سیلیکون‌ولی از طریق یکی از زیرمجموعه‌های خود است هرچند این بانک پیشنهادهای دیگری نیز در بریتانیا دارد.

آشفتگی در بانک سیلیکون‌ولی بریتانیا در حال سرایت به بخش فناوری این کشور است و نگرانی فناوری‌های نوپا و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به همراه داشته است.

سقوط بانک «سیلیکون‌ولی» در آمریکا نیز دولت جو بایدن را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. این دولت باید در کوتاه‌مدت خریداری با سرمایه کافی پیدا کند تا بتواند مسئولیت بانک در حال سقوط را در اختیار بگیرد و خیال سپرده‌گذارانی را که نگران از دست رفتن سرمایه‌هایشان‌اند راحت کند.

هرچند قوانین در بیشتر کشورها دارایی‌ سرمایه‌گذاران بانکی را ضمانت می‌کند، این ضمانت در هر کشوری سقفی دارد و در آمریکا حدود ۲۵۰ هزار دلار است؛ رقمی که برای بیشتر سپرده‌گذاران شخصی کافی است اما برای شرکت‌‌ها نه.

روز پنجشنبه مشتریان بانک سیلیکون‌ولی ۴۲ میلیارد دلار از آن برداشت کردند تا دارایی‌های بانک به گفته خودش به «منفی یک میلیارد دلار» برسد. ده‌ها بانک آمریکایی دیگر نیز هفته‌ جدید را با نگرانی از هجوم سرمایه‌گذاران برای برداشت منابع مالی‌ خود آغاز کردند.

بانک سیلیکون‌ولی در زمره ۲۰ بانک بزرگ ایالات متحده برای پرداخت وام‌های ریسک‌پذیر بود و همان‌گونه که از اسمش پیدا است اهمیت زیادی برای «شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک بالا و شرکت‌های نو‌آفرین (استارت‌آپ‌ها)» داشت، اما با افزایش نرخ بهره که وزارت دارایی آمریکا از سال گذشته برای مبارزه با تورم اجرایی کرد، با مشکلات زیادی روبرو شد.

بانک سیلیکون‌ولی ابتدا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که اوراق قرضه به ارزش ۲۱ میلیارد دلار را با زیان ۱.۸ میلیارد دلاری فروخته است و می‌خواهد بخش مهمی از سهام به ارزش ۲.۲۵ میلیارد دلار را به فروش برساند.

به دنبال انتشار این خبر، مشتریان سیلیکون‌ولی تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را به سرعت از بانک خارج کنند. این اتفاق در روزهای پایانی هفته گذشته کار را برای مدیران این بانک دشوارتر کرد و به سقوط کامل منجر شد. پس از آن، سهام بانک‌های اروپایی نیز در‌پی فروش چشمگیر سهام بانک‌های ایالات‌متحده آمریکا هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره آسیب‌پذیری این بخش، سقوط کرد.

بیشتر از اقتصاد