جان باختن ۱۰ شهروند افغانستان در تصادفی در ایران

مسئولان و رسانه‌های ایران از این شهروندان افغانستان به نام «مهاجران غیرمجاز» یاد کردند و دلیل این تصادف را «سرعت غیرمجاز» دانستند

 ر این رویداد، ۱۱ تن که شامل ۱۰ شهروند افغانستان و یک شهروند ایران که راننده‌ این خودر بوده، جان باخته‌اند - تسنیم

پلیس استان فارس ایران تایید کرد که در تصادف یک پژوی حامل مهاجران افغانستان با یک کامیون، ۱۰ شهروند افغانستان و راننده خودرو کشته شدند. مسئولان و رسانه‌های ایران از این شهروندان افغانستان به نام «مهاجران غیرمجاز» یاد کرده و دلیل این تصادف را «سرعت غیرمجاز» اعلام کردند.

این رویداد جمعه شب، ۱۹ اسفند (۱۰ مارس)، در جاده نی‌ریز-قطرویه-سیرجان رخ داده است. عبدالهاشم دهقانی، رئیس پلیس راه شمالی استان فارس، به خبرگزاری تسنیم گفت: «برخورد یک دستگاه پژو حامل اتباع بیگانه افغان و کامیون ایسوزو، ۱۱ کشته و ۳ مجروح برجا گذاشته است.»

حسن همتی، سخنگوی اورژانس فارس، نیز تایید کرده است که در این رویداد، ۱۱ تن که شامل ۱۰ شهروند افغانستان و یک شهروند ایران که راننده‌ این خودر بوده، جان باخته‌اند. به گفته‌ همتی زنان و کودکان نیز از جمله قربانیان بودند.

پس از تسلط طالبان افغانستان، مهاجرت غیرقانونی شهروندان افغانستان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه مثل ایرن و پاکستان افزایش یافته است. سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ طالبان علیه کارمندان حکومت پیشین افغانستان به‌ویژه نیروهای امنیتی سبب شده است که شمار زیادی از این افراد به‌صورت غیرقانونی مهاجرت‌های کنند. از سویی دیگر، طالبان راه‌های قانونی خروج از افغانستان را به‌طور غیر مستقیم برای این افراد محدود کرده‌اند؛ همچنین، توزیع نکردن گذرنامه یکی دیگر از این محدودیت‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


با آنکه کشورهای همسایه افغانستان همواره به بدرفتاری با مهاجران افغان متهم‌اند، اما طی بیشتر از دو سال گذشته و پس از حاکم شدن دوباره طالبان، ده‌ها هزار شهروند افغانستان برای نجات جان و تامین معیشت خانواده‌هایشان به این کشورها مهاجرت کردند. بدرفتاری‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با مهاجران افغان، هرازگاهی خبرساز می‌شود.

سال گذشته معاون استاندار بوشهر در جنوب‌ غرب ایران هشدار داد با کسانی که به مهاجران افغان خانه و کار بدهند، برخورد قانونی خواهد شد. محمدتقی ایرانی از مردم خواست حضور افغان‌ها را به پلیس گزارش دهند.

معاون وزیر کشور ایران هم گفته است که روزانه از ورود هزاران افغان به ایران جلوگیری می‌شود.

محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان بوشهر، آنچه را «حضور بی‌قاعده» شهروندان افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان دانست، باعث نگرانی خواند.

ایرانی همچنین گفت حضور «اتباع بیگانه» در سه شهر استان بوشهر،‌ یعنی عسلویه، دیلم و گناوه ممنوع است و به همین دلیل، به کارگیری اتباع افغانستان از طرف شهروندان بوشهر خلاف قانون است.