دولت بریتانیا برای مهاجران افغان خانه‌های جدید می‌سازد

بحران مسکن باعث شده تا مهاجران تازه‌وارد در هتل‌ها زندگی کنند

پناهجویان افغان در بریتانیا به‌دلیل نبود مسکن در هتل‌ها زندگی می‌کنند-PHILIPPE HUGUEN / AFP

دولت بریتانیا به‌تازگی تصمیم گرفته است برای مهاجران افغان و اوکراینی که در یک سال و نیم گذشته وارد این کشور شده‌اند خانه بسازد. دولت ریشی سوناک بیش از هفت میلیون پوند برای ساخت این خانه‌ها در شهرستان شراپ‌شایر در ناحیه مدلند غربی در نزدیکی بیرمنگام در نظر گرفته است. در صورت تصویب این طرح، مهاجرانی که خانه ندارند یا در شرف بی‌خانمان شدن‌اند، تا یک ماه دیگر در۳۰ خانه جدید ساکن می‌شوند.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، مقام‌های شورای شهر شراپ‌شایر گفته‌اند که از این مبلغ، ۳.۲ میلیون پوند آن از بودجه دولت تامین می‌شود و مابقی را شورای شهر وام می‌دهد. البته به گفته مقام‌های شورای شهر، این طرح همچنان ادامه دارد و خانه‌های بیشتری ساخته می‌شوند و در اختیار مهاجران قرار می‌گیرند. این خانه‌های جدید دو، سه یا چهار خوابه خواهند بود و در اختیار مهاجران افغان و اوکراینی قرار می‌گیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر هیچ خانواده افغانستانی در شهر شراپ‌شایر حضور ندارد و بیشتر آنان در شهر وست میدلندز در نزدیکی بیرمنگام ساکن شده‌اند، اما با توجه به جمعیت زیاد این شهر و نبود مسکن کافی، اکثر مهاجران در هتل‌ها زندگی می‌کنند. به همین دلیل دولت بریتانیا تصمیم گرفته است تا آنان را به شهر شراپ‌شایر انتقال دهد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که مهاجران افغان از رفتن به شهر دیگر راضی باشند. پیش از این، طرح اخراج مهاجران افغان از شهر لندن و انتقال آنان به یک شهر حاشیه‌ای، با واکنش‌های زیادی رو‌برو شده بود. مهاجرانی که در یک سال ونیم گذشته در لندن زندگی کرده‌اند، می‌گویند فرزندان آنان در مدارس لندن درس می‌خوانند و خود‌شان هم در لندن کار پیدا کرده‌اند و اخراج از این شهر، تمام روند زندگی آنان را دوباره برهم می‌زند.

بریتانیا هرچند کمتر از کشور‌های دیگر ناتو -که پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، طرح پذیرش افغان‌های آسیب‌پذیر را روی دست گرفتند- مهاجر پذیرفته است، با این حال، برای همین تعداد کم مهاجر نیز نتوانسته است امکانات مناسب زندگی فراهم کند.

اکثریت این مهاجران به‌صورت موقت در هتل‌ها ساکن شده‌اند، اما با توجه به بحران مسکن و بی‌میلی صاحب‌خانه‌ها برای اجاره دادن خانه‌هایشان به مهاجران تازه‌وارد، دولت بریتانیا نتوانسته است تاکنون مهاجران را از هتل‌ها به خانه‌های دائمی انتقال دهد.

طرح ساخت خانه‌های جدید، تلاش تازه دولت بریتانیا برای انتقال مهاجران از هتل‌ها به خانه‌های دائمی است. با این حال، چالش بزرگی که پیش روی این روند قرار دارد، انتقال مهاجران از یک شهر به شهر دیگر است، زیرا این افراد در یک سال و نیم گذشته، تا حدی خود را با شرایط وفق داده‌اند و زندگی خود را آغاز کرده‌اند. حالا با انتقال به یک شهر دیگر، دوباره مهاجران افغان مجبورند زندگی را از صفر آغاز کنند.