قتل دو مامور سرکوبگر جمهوری اسلامی در سیستان‌وبلوچستان به ضرب گلوله

فعالان سیاسی و شهروندان مخالف جمهوری اسلامی در این استان بارها اعلام کرده‌اند که مخالف هرگونه اعتراض و اقدام مسلحانه‌اند

دو مامور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در شهر گلشن سیستان و بلوچستان کشته شدند - تسنیم

رسانه‌های داخل ایران به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی خبر داده‌اند که دو نفر از ماموران این نهاد سرکوبگر، روز جمعه ۱۹ اسفندماه در استان سیستان‌و‌بلوچستان کشته شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشته است که سرهنگ‌دوم محسن پودینه‌ای و ستوان‌سوم احسان شهرکی، «حین ماموریت ایجاد امنیت نماز جمعه و مردم در حاشیه شهر» مورد «حمله ناجوانمردانه اشرار کوردل» قرار گرفتند.

ادعای «تامین امنیت مردم» در خبرگزاری سپاه در حالی مطرح شده است که طی ماه‌های اخیر و از زمان آغاز خیزش سراسری در ایران، بیش از ۱۰۰ شهروند معترض به جمهوری اسلامی در استان سیستان‌و‌بلوچستان به ضرب گلوله ماموران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جان باخته‌اند.

زمان حمله به دو مامور نیروی انتظامی در شهرستان گلشن، صبح روز جمعه ۱۹ اسفند، اعلام شده است و علت کشته شدن نیز «اصابت چند گلوله» به ماموران نیروی انتظامی بوده است.

از هویت و انگیزه حمله‌کنندگان به ماموران پلیس جمهوری اسلامی خبری منتشر نشده است، اما طی چند سال اخیر، تعداد حملات مسلحانه به نیروهای پلیس در سطح شهرها و همچنین نواحی مرزی استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در آخرین موارد، سرگرد مختار مومنی و ستوان‌سوم ابوذر امیدوار از نیروهای پلیس جمهوری اسلامی در شهرستان بمپور سیستان‌و‌بلوچستان، بامداد ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، با شلیک گلوله افرادی ناشناس به قتل رسیدند.

همچنین در آخرین مورد از قتل شهروندان به دست نیروهای پلیس جمهوری اسلامی در سیستان‌و‌بلوچستان نیز وب‌سایت حال‌وش گزارش داده بود که ابراهیم ریگی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر که با قید وثیقه آزاد شده بود، روز سوم اسفندماه پس از بازداشت به دست ماموران کلانتری ۱۲ و ضرب‌و‌جرح شدید در داخل کلانتری جان باخته است.

حال‌وش به نقل از منابع خود نوشته بود: «۳ اسفند حوالی ساعت چهار و نیم عصر دو مامور پلیس، ابراهیم را از محدوده خیابان کریم‌پور بازداشت می‌کنند و به کلانتری ۱۲ در منطقه بعثت می‌برند، تلفن ابراهیم از لحظه بازداشت خاموش می‌شود و در کلانتری مورد ضرب‌وجرح قرار می‌گیرد و فوت می‌کند. قاضی پرونده شعبه ویژه قتل، آقای جهان‌تیغ و قاضی کشیک و پزشکی قانونی تایید می‌کنند که ابراهیم بر اثر ضرب‌وجرح صورت گرفته در داخل کلانتری ۱۲ فوت کرده است.»

اعتراضات گسترده مردمی به جمهوری اسلامی در زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان‌و‌بلوچستان، از شهریور سال ۱۴۰۱ تاکنون همچنان ادامه دارد و روز جمعه ۱۹ اسفند نیز هزاران نفر پس از برگزاری نماز جمعه، به خیابان‌ها آمدند و علیه علی خامنه‌ای و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی شعار دادند.

رسانه‌ها و مقام‌های وابسته به نظام جمهوری اسلامی هر بار پس از کشته شدن ماموران سرکوبگر، «عوامل وابسته به ضدانقلاب و مخالفان نظام» را به‌عنوان قاتلان ماموران معرفی می‌کنند، اما شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در سیستان‌وبلوچستان بارها تاکید کرده‌اند که «به‌هیچ‌وجه مسلح نیستند» و این نظام جمهوری اسلامی بوده که هر بار اعتراضات مدنی و آرام معترضان را با سرکوب‌های خشن و شلیک گلوله به خون کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم زاهدان، روز جمعه ۸ مهر، در اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختری نوجوان در چابهار و در هم‌بستگی با خیزش سراسری، تجمع اعتراضی برگزار کردند، اما نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس‌شخصی از فراز ساختمان‌ها به مردم تیراندازی کردند. گزارش منابع حقوق بشری حاکی از آن است که در آن روز نزدیک به ۱۰۰ نفر در زاهدان کشته شدند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که جمعه خونین زاهدان «مرگبارترین سرکوب سال» بود.