مولوی عبدالحمید: باید تغییر و تحولی در مملکت شکل بگیرد که خواسته ملت را برآورده کند

مولوی عبدالحمید با رد اتهام تجزیه‌طلبی مخالفان جمهوری اسلامی گفت منافع ملی ایرانیان بر منافع همه ادیان، مذاهب و اقوام اولویت دارد

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ اسفند، «مدیریت ضعیف» را عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور دانست، بر حقوق برابر زنان با مردان تاکید کرد و خواستار پیگیری حقوق قربانیان جمعه خونین زاهدان شد.

او همچنین از مشکلات افراد بدون شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان گفت و از گروه طالبان خواست حق‌آبه مردم سیستان را تامین کند.

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان با تاکید بر اینکه اولویت اصلی کشور منافع ملی است، گفت که امنیت، آزادی و عدالت باید برای تمام ایرانیان اجرا شود و منافع ملی به مردم ایران بازگردد.

مولوی عبدالحمید به «منابع عظیم» کشور اشاره کرد و افزود: «ما کمبود استعداد در کشور نداریم، این را همه می‌دانند اما ضعف مدیریت داریم.»

او با بیان اینکه «مدیریت ضعیف» نتوانسته است از پتانسیل و استعدادهای موجود در کشور به نفع ملت بهره‌برداری کند، گفت:« اینکه سفره مردم خالی است، مردم با مشکلات اقتصادی مواجه‌ شده‌اند، گرسنگی می‌کشند، بن‌بست اقتصادی دارند و نمی‌توانند با دیگر ملت‌ها رقابت کنند به دلیل مدیریت ضعیف در کشور است و همه فریادها و اعتراض‌ها نیز از همین ناحیه است.»

به گفته مولوی عبدالحمید، سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که مدیران ضعیف بالا می‌آیند و افراد توانمند حذف می‌شود.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان خواستار بررسی دوباره این سیاست‌ها شد و تاکید کرد: «مدیران توانمند و متخصص و مغزهای متفکری که می‌توانند در کشور تحول اجرا کنند باید در تمام بخش‌ها و شئونات اجرایی کشور به کار گرفته شوند.»

مولوی عبدالحمید با کنایه تلویحی به ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی که پیوسته ادعای تجزیه ایران را مطرح می‌کنند، گفت که منافع ملی ایرانیان بر منافع همه ادیان، مذاهب و اقوام اولویت دارد زیرا تمام مردم ایران از جمله مردان، زنان، جوانان و کودکان در آن مشترک‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خواستار اصلاحات اساسی در کشور از جمله اصلاح سیاست‌های داخلی و خارجی شد و افزود:« با این سیاست‌ها اکنون با بن‌بست روبه‌رو شده‌ایم.»

او همچنین گفت که در بازنگری سیاست‌ها باید مشکلات منطقه‌ای، قومی، مذهبی و حقوق اقوام، زنان، جوانان، اقلیت‌ها و تمام اصناف و طیف‌های جامعه در نظر گرفته شود.

امام‌جمعه بانفوذ اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان به مسئولان حکومت هشدار داد که «تا آزادی بیان، آزادی قلم، آزادی احزاب، انتقاد و اندیشه نباشد، مشکلات حل نمی‌شوند چراکه آزادی حق بشر است».

مولوی عبدالحمید در ادامه موضع‌گیری‌های پیشین خود نیز گفت که باید «تغییر و تحولی در ملک شکل بگیرد که خواسته ملت را برآورده کند».

او در بخش دیگری از سخنان خود به کشتار مردم زاهدان در جمعه خونین اشاره کرد و گفت که پس از فریاد و اعتراض‌های مردم، در راستای پیگیری حقوق قربانیان قدم‌هایی برداشته شد اما این‌ها کافی نیست. او به مردم زاهدان قول داد که پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان را ادامه می‌دهد.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به حقوق زنان پرداخت و با اشاره به وضعیت آنان در کشورهای اسلامی گفت: «حکومت‌هایی که به نام دین آمده‌اند باید شرایط عصر امروز را در نظر بگیرند و ببینند که دنیا به کجا رسیده و چه برنامه‌هایی برای زنان دارد.»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر رعایت حقوق زنان مطابق چارچوب‌های بین‌المللی و حقوق انسانی برابر زنان با مردان گفت که کرامت زنان باید رعایت شود و حکومت‌ها باید برای حضور آنان در عرصه‌های علمی برنامه‌ریزی کنند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه دین اسلام مانع تعلیم زنان نیست، گفت: «باید دانشگاه‌ها و مدارس برای همه باز باشد و همه ترغیب شوند که تحصیل علم کنند چراکه علم توانایی ایجاد می‌کند.»

او به سخت‌گیری‌های برخی فرهنگ‌های محلی به زنان انتقاد کرد و گفت که ما نباید تحت‌تاثیر این فرهنگ‌های ملی قرار بگیریم.

مولوی عبدالحمید خواستار به‌کارگیری زنان شایسته و توانمند در مدیریت اجرایی کشور شد و گفت: «حالا در بسیاری خانواده‌ها مرد بیکار است و زن کار می‌کند، در بسیاری زن و مرد هر دو کار می‌کنند و بسیاری زنان هم سرپرستی خانواده را برعهده دارند. بنابراین زمینه اشتغال و تامین امنیت زنان فراهم شود.»

او در بخش دیگری از سخنانش به حقوق جوانان و جایگاه آن‌ها در دیگر کشورهای دنیا نیز اشاره کرد و خواستار برنامه‌ریزی برای پرورش علمی، فکری و جسمی آنان شد. عبدالحمید تاکید کرد حاکم باید برای همه ترقی و پیشرفت همه جامعه برنامه داشته باشد.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه به مشکلات افراد بدون شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان نیز پرداخت و گفت که افراد بسیاری فاقد شناسنامه‌اند، حال‌آنکه در همین سرزمین به دنیا آمده‌اند و حتی برای این خاک جنگیده‌اند. به گفته عبدالحمید شمار زیادی از این افراد «به هر دری زدند موفق نشدند شناسنامه بگیرند و مسئولان وظیفه دارند که به وضعیت آنان توجه داشته باشند».

امام جماعت مسجد مکی زاهدان در بخش پایانی خطبه‌های نماز جمعه نیز از طالبان، حکومت مستقر در افغانستان نیز خواست که حق‌آبه مردم سیستان را تامین کنند چراکه بحران آب تمام شئون زندگی مردم این منطقه را متاثر کرده است.

او با اشاره به بحران آب و توفان‌های گردوغبار در سیستان از مسئولان جمهوری اسلامی خواست که فکری به حال مردم در رنج این منطقه بکند.