۱۸ سال حبس برای سمانه اصغری، نقض حکم اعدام مهدی بهمن

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با سایت علی خامنه‌ای، بازداشت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر را در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» تایید کرد

خیزش انقلابی مردم ایران به ششمین ماه نزدیک می‌شود. نهادهای امنیتی و انتظامی در این مدت هزاران شهروند را بازداشت کردند، اما قوه قضاییه همچنان از اعلام آمار دقیق بازداشتی‌ها خودداری می‌کند. هم‌زمان صدور احکام سنگین برای معترضان و فعالان مدنی نیز در دادگاه‌های انقلاب ادامه دارد. در یکی از آخرین احکام صادره، سمانه اصغری، فعال حقوق کودک، با رای ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ۱۸ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد که شش سال و سه ماه آن قابل‌ اجرا است.

این عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان اکنون پنجمین ماه بازداشت خود را در زندان قرچک ورامین می‌گذراند و بنابر اعلام خانواده‌اش، ابوالقاسم صلواتی مشهور به «قاضی اعدام»، از صدور قرار وثیقه برای او امتناع کرده بود.

سمانه اصغری روز ۱۹ مهرماه بازداشت و پس از ۳۵ روز نگه‌داری در بند ۲۰۹ زندان اوین، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

پیش‌تر انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه علت دستگیری این فعال حقوق کودک مشخص نیست، از مقام‌های قضایی خواسته بود که او و دیگر حامیان حقوق کودک را «فوری و بدون قید و شرط» آزاد کنند.

براساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در جریان خیزش انقلابی ایرانیان، دست‌کم ۷۱ کودک کشته شدند.

بررسی‌های فعالان مدنی و اذعان مقام‌های حکومتی نیز آشکار می‌کند که شمار زیادی از بازداشتی‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. کشتار و دستگیری کودکان و استفاده از آنان به‌عنوان نیروی سرکوب، واکنش اعتراضی فعالان مدنی را در پی داشت، اما جمهوری اسلامی ایران این اعتراض‌ها را نیز با سرکوب و بازداشت پاسخ داد.

با وجود اینکه نهادهای حکومتی تبلیغات گسترده‌ای را پیرامون فرمان «عفو» خامنه‌ای راه‌ انداخته‌اند، همچنان دست‌کم ۱۰۰ شهروند در معرض خطر اعدام‌اند و برخی از بازداشتی‌ها نیز به‌رغم پایان دوران بازجویی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

نزدیکان سمانه اصغری نیز می‌گویند با وجود اینکه به او گفته شده بود شامل «عفو» می‌شود، اما درنهایت ماموران امنیتی پس از چند ماه بلاتکلیفی در آخرین لحظات حکم سنگین قاضی صلواتی را مقابل او گذاشتند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان هفته گذشته درباره بلاتکلیفی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار محبوس، نیز هشدار داد.

این کمیته روز پنجشنبه نیز به نقل از منابع آگاه خبر داد که حکم اعدام مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر زندانی، نقض شده است.

مهدی بهمن روز شنبه سوم دی‌ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شد و در جلسه دادگاه از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بود. به گفته منابع نزدیک، او به‌دلیل مصاحبه با شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به جاسوسی متهم شده بود.

ماموران امنیتی این نویسنده و نگارگر را نیز روز ۱۹ مهر در منزلش بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

مهدی بهمن بیش از ۲۰ سال در حوزه هم‌زیستی ادیان فعالیت کرده و به همراه آیت‌الله معصومی تهرانی، فعالیت‌های مشترکی در راستای گفت‌وگوی ادیان انجام داده است. او همچنین کتاب‌های تورات، زبور و انجیل را نیز تذهیب کرده است که از این میان کتاب زبور در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می‌‏شود.

کتاب «سرمای استخوان سوز» عنوان اولین مجموعه داستان مهدی بهمن است که به خاطر ممنوعیت‌ انتشار و سانسور کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آمستردام منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های قوه قضاییه در طول پنج ماه گذشته به‌تناوب از پاسخگویی درباره شمار بازداشتی‌های خیزش سراسری طفره رفتند. با این حال، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با سایت علی خامنه‌ای، بازداشت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر را در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» تایید کرد و مدعی شد شمار افرادی که مشمول «عفو رهبری» شده‌اند، ممکن است از ۹۰ هزار نفر هم بالاتر برود.

شواهد نشان می‌دهد آنچه جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «عفو رهبری» در حال تبلیغ گسترده درباره آن است، تنها شامل حال افرادی می‌شود که تعهد کتبی داده‌‌اند یا به قول محسنی ‌اژه‌ای، «ابراز ندامت» کرده‌اند.

بررسی‌های فعالان حقوق بشری حاکی از آن است که صدها نفر در زندان‌ها تحت‌فشار و شکنجه قرار دارند و بسیاری نیز با محکومیت‌های شدید مواجه شده‌اند.