قوه قضاییه از طبقه‌بندی پرونده بازداشتی‌ها خبر داد: برخورد عبرت‌آموز می‌کنیم

خامنه‌ای روز دوشنبه معترضان را «منافق، تجزیه‌طلب، سلطنت‌طلب و خانواده‌ ساواکی‌های منفور» نامید

یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مجوز برخورد با معترضان را صادر کرد، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، از طبقه‌بندی بازداشت‌شدگان «برحسب جرائم ارتکابی و انگیزه‌های مرتکبان» خبر داد و گفت که دستگاه قضایی بر اساس «دسته‌بندی‌های مختلف اغتشاشگران وقایع اخیر» و نوع برخورد قانونی با آنان «طبقه‌بندی متمایزی تدارک دیده است».

سخنگوی قوه قضاییه معترضان را به «اخلال و به آشوب کشیدن جامعه، آتش زدن به جان، مال و ناموس مردم و اموال عمومی و دولتی» متهم کرد و مدعی شد که آنان «با علم و آگاهی و تمسک به برنامه‌ریزی قبلی»، برخی مناطق ایران را «ملتهب» کرده‌اند. او در سخنانی تهدید‌آمیز گفت که این افراد به «کیفر اعمال فسادانگیز و جرائم ارتکابی خود خواهند رسید».

مسعود ستایشی با طرح این ادعا که رسیدگی به پرونده بازداشتی‌ها در «مراجع قضایی صالحه» انجام می‌شود، افزود: «از دیدگاه دستگاه قضایی، میان برخی افرادی که در اثر هیجان‌ها و التهاب‌های رسانه‌ای وارد صحنه شدند و ممکن است که در گوشه‌وکنار اقدامی انجام داده باشند، با میدان‌داران و صحنه‌گردانان که بر طبق اسناد به‌دست‌آمده، به برخی سرویس‌های بیگانه وابسته‌‌‌اند، تفاوت قائل است.»

او با بیان اینکه اقدام گروه اول «مستلزم تنبه و تذکر» است، گفت: «در رسیدگی به پرونده آنان باید مشخص شود که در اثر افعال ارتکابی برخی آشوب‌طلبان چه آسیب‌ها و صدماتی به جان و مال اشخاص وارد شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستایشی در ادامه، از «برخورد قاطع» با گروه دوم خبر داد و گفت که قوه قضاییه با «سرپنجه‌های دشمن در داخل کشور» و کسانی که با دستور «بیگانگان» و «سرویس‌های جاسوسی» وارد صحنه شدند، «مقابله عبرت‌آموز و قاطع» خواهد کرد.

سخنگوی قوه‌ قضاییه با استناد به سخنان روز دوشنبه علی خامنه‌ای درباره برخورد با معترضان، گفت: «دستگاه قضایی به جداسازی سطوح مختلف بازداشت‌شدگان و غربال نمودن آنان از حیث نوع رفتار مجرمانه، وابستگی به دشمن، اهداف، سطح اقدام و میزان تقصیر و مداخله آن‌ها در صحنه ملتزم خواهد بود.»

علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۱۱ مهر، در هفدهمین روز اعتراض‌های مردمی که پس از قتل مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، سکوت خود را شکست و همچون همیشه اعتراض‌های مردمی را به عوامل خارجی نسبت داد. او ضمن دفاع از نیروهای انتظامی، بسیج و دیگر عاملان سرکوب، از قوه قضاییه خواست تا «به‌ تناسب مشارکت در تخریب‌ها و ضربه به امنیت خیابان‌ها، مجازات تعیین و مرتکبان را محاکمه کند».

او همچنین خیزش ملی مردم ایران را «اغتشاش» و «برنامه‌ریزی‌شده» خواند و ایرانیان خارج کشور را که از اعتراض‌های مردمی حمایت کردند، «حقوق‌بگیر» آمریکا و اسرائیل و «خائن» نامید. خامنه‌ای همچنین مجوز اعمال خشونت علیه نوجوانان معترض را نیز صادر کرد و گفت: «این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند. برخی جوانان و نوجوانانی‌اند که بر اثر هیجان ناشی از تماشای یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.»

خامنه‌ای در ادامه، با «بی‌ارزش» خواندن سخنان ورزشکاران و هنرمندان حامی مردم، ادعا کرد که معترضان عده‌ای اندک و اغلب «منافقان، تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان و خانواده‌ ساواکی‌های منفور»ند.

مقام‌های قوه قضاییه تاکنون آمار دقیقی از تعداد بازداشتی‌های دور جدید اعتراض‌های مردمی ارائه نکرده‌اند اما وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که روز هشتم مهر منتشر شد، شمار زیادی از بازداشتی‌ها را به «گروهک منافقین، احزاب کردستان، گروهک‌های تکفیری، سازمان بهائیت، وابستگان رژیم پهلوی، اتباع بیگانه، عناصر رسانه‌های بیگانه، سفارتخانه‌های خارجی و اراذل و اوباش منتسب کرد.